WARSZAWA: 20:39 | LONDYN 18:39 | NEW YORK 13:39 | TOKIO 03:39

12,5 metra dla Szczecina- umowa z wykonawcą podpisana

Dodano: 28 wrz 2018, 23:01

28 września w Urzędzie Morskim w Szczecinie podpisano umowę na pogłębienie toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości technicznej 12,5 metra. Wykonawcą inwestycji będzie belgijsko-holenderskie konsorcjum firm: Dreging International i Van Oord Dredging Contractors and Marine Contractors. Koszt prac oszacowano na ponad 1,3 mld zł. Wykonawca ma na przeprowadzenie prac 42 miesiące.
W pierwszym etapie inwestycji prowadzone będą prace projektowe i przygotowawcze. Roboty na torze wodnym rozpoczną się w drugiej połowie przyszłego roku.
– Ta inwestycja zmieni całkowicie możliwości rozwojowe Szczecina i wpłynie na rozwój szczecińskiego portu – mówił podczas uroczystości podpisania umowy z wykonawcą minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.
Tor wodny zostanie pogłębiony na odcinku o długości 62 km. Z wydobytego urobku usypane będą dwie wyspy na Zalewie Szczecińskim. Tor zostanie także poszerzony z obecnych 90 do 100 m., co wiąże się z koniecznością przebudowy skarp brzegowych oraz zwiększenia parametrów obrotnic dla statków.
– Port ma żyć, a żeby żył, muszą być spełnione określone warunki-powiedział minister spraw wewnętrznych i administracji, Joachim Brudziński.
Pogłębienie toru wodnego to otwarcie możliwości rozwoju portu w Szczecinie. Obecnie do portu mogą zawijać jednostki o zanurzeniu 9,15 m. Pogłębienie toru otworzy szczeciński port na statki o zanurzeniu 11 metrów. Port sukcesywnie przystosowuje nabrzeża do zwiększonej głębokości toru wodnego, bowiem tylko wówczas inwestycja przyniesie spodziewane efekty w postaci znacznego zwiększenia przeładunków.
Nowa głębokość techniczna, uwolni nowe tereny inwestycyjne o powierzchni 140 hektarów wzdłuż Ostrowa Grabowskiego. To są tereny, dla których już dziś możemy szukać potencjalnych inwestorów. Dziś jesteśmy w stanie bezpiecznie wprowadzić do portu w Szczecinie statek z ładunkiem 20 tysięcy ton. Z głębokością 12,5 metra będzie on mógł być dwukrotnie większy – podkreślił Dariusz Słaboszewski, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.
Przedstawiciel wykonawcy zapewniał, że ma doświadczenie w prowadzeniu dużych inwestycji hydrotechnicznych i dołoży starań, aby inwestycję wykonać w terminie i zgodnie z oczekiwaniami inwestora.




Tekst i fot. Wojciech Sobecki