WARSZAWA: 10:27 | LONDYN 08:27 | NEW YORK 03:27 | TOKIO 17:27

72 lata temu położono stępkę pod budowę parowca „Sołdek”

Dodano: 04 kw. 2020, 21:40

3 kwietnia 2020 roku minęły 72 lata od chwili położenia stępki pod pierwszy statek zbudowany całkowicie w polskiej stoczni w powojennej historii polskiego przemysłu okrętowego, rudowęglowiec s/s „Sołdek”. Położenie stępki to symboliczny akt rozpoczęcia budowy statku, w przypadku „Sołdka”, był to także niezwykle ważny akt odbudowy powojennego polskiego przemysłu okrętowego. Na patrona statku wybrano Stanisława Sołdka, przodownika pracy, trasera ze Stoczni Gdańskiej. Matką chrzestną pierwszego polskiego statku została jego żona, Helena. Statek budowany był w technologii nitowano-spawanej, Symboliczny nit rozpoczynający budowę wbił ówczesny minister żeglugi, Adam Rapacki.
6 listopada 1948 roku odbyło się uroczyste wodowanie statku, a po 570 dniach budowy, 21 października 1949 roku na statku uroczyście podniesiono polską banderę. „Sołdek” był pierwszym statkiem po II wojnie światowej zbudowanym całkowicie w polskiej stoczni. Wcześniej, w Stoczni Szczecińskiej dokończono budowę pozostawionego przez Niemców na pochylni kadłuba jednostki typu Hansa. Statek został zwodowany 24 kwietnia 1948, a więc 7 miesięcy przed „Sołdkiem” i jako „Oliwa” pływał w polskiej flocie. Budową „Sołdka” kierował nestor polskich okrętowców inż. Jerzy Doerffer.


Fot. Wojciech Sobecki

22 października 1949 roku „Sołdek” wyruszył w swój pierwszy rejs z Gdańska do Szczecina, gdzie 25 października 1949 roku odbyła się uroczystość podniesienia bandery. Już następnego dnia, 26 października 1949 roku, statek wypłynął z węglem do Belgii.
Przez 31 lat eksploatacji „Sołdek” odbył 1479 podróży przewożąc 3,5 mln ton ładunków i zawijając do ponad 60 portów. Statek w czynnej służbie „przeżył” swojego patrona bowiem Stanisław Sołdek- przodownik pracy, traser ze Stoczni Gdańskiej, którego imię nosi rudowęglowiec zmarł w roku 1970.
W swój ostatni rejs statek wyruszył w grudniu 1980 roku z ładunkiem 2200 ton węgla ze Szczecina do duńskiego portu Odensee. Po zakończeniu służby decyzją ówczesnego dyrektora Polskiej Żeglugi Morskiej, Ryszarda Kargera, w której barwach armatorskich pływał „Sołdek”, statek przekazano Muzeum Narodowemu w Szczecinie. Miał cumować przy Wałach Chrobrego w Szczecinie pełniąc funkcję pływającego muzeum. Niestety, szczecińskie muzeum nie miało pomysłu na zagospodarowanie parowca i statek niszczał cumując w porcie.
13 kwietnia 1981 roku „Sołdka” przeholowano do Gdańska. W sierpniu 1984 roku rozpoczęto przystosowywanie statku do funkcji pływającego muzeum. Uroczyste otwarcie dla zwiedzających odrestaurowanej jednostki nastąpiło 17 lipca 1985 roku. Mimo, że statek cumuje w Gdańsku, napis Szczecin jako nazwa portu macierzystego widnieje na rufie do dziś.

„Sołdek” w liczbach:

Długość całkowita: 87 m, szerokość: 12,3 m zanurzenie: 5,3 m
Napęd główny – 4 – cylindrowa maszyna parowa systemu Lentza o mocy 1300 KM (956 kW) produkcji huty ZUT Zgoda w Świętochłowicach Parowiec osiągał prędkość – do 10 węzłów.
Załoga: 28 osób
Nośność: 2 540 ton
W ciągu 31 lat i 65 dni eksploatacji statek przewiózł łącznie ponad 3,5 mln ton węgła i rudy zawijał do 65 portów nad Bałtykiem, Morzem Północnym i Kanałem La Manche.

Fot. Wojciech Sobecki