WARSZAWA: 13:23 | LONDYN 11:23 | NEW YORK 06:23 | TOKIO 20:23

Dobry rok dla gdyńskiego portu

Dodano: 01 lut 2016, 21:06

Według wstępnej wersji sprawozdania finansowego (przed weryfikacją przez biegłego rewidenta) Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. zakończył rok 2015 zyskiem netto w wysokości 47 mln zł – poinformowali w poniedziałek 1 lutego br. na konferencji prasowej członkowie Zarządu na czele z prezesem Januszem Jarosińskim. Głównym czynnikiem różnicującym zysk netto lat 2015 i 2014 ( w 2014 roku – 107,9 mln zł) był osiągnięty w 2014 roku zysk z prywatyzacji terminalu drobnicowego, który wyniósł ponad 45 mln zł.
Rok miniony był kolejnym dobrym okresem dla gdyńskiego portu. Obroty ładunkowe wyniosły 18,2 mln – co stanowi drugi wynik w historii portu (w porównaniu do 2014 r. spadek obrotów o około 6 %). Największy wzrost zanotowano w przeładunkach zbóż – o 812,1 tys. ton (+ 28%), z czego większość stanowił eksport. Procentowo najistotniejszy wzrost – 75% nastąpił w przeładunkach ropy i przetworów naftowych, co przełożyło się na dodatkowe 172,5 tys. ton ładunku. Spadki przeładunków dotyczyły trzech grup ładunkowych, tj. węgiel i koks – 33% (spadek o 673,6 tys. ton), inne masowe – 8,0% ( spadek o 121,5 tys. ton) oraz drobnica – 11,0% (spadek o 1 414,0 tys. ton).
Trzy gdyńskie terminale zanotowały też zmniejszone przeładunki kontenerów. W skali całego portu obroty kontenerowe spadły o 19,4% (z 849 123 TEU w 2014 r. do 684 796 TEU w 2015 r.). Na ten spadek wpłynęło głównie przekierowanie znaczącej części kontenerów do terminalu DCT w Gdańsku w wyniku utworzenia w marcu 2015 r. aliansu 2M pomiędzy armatorami: Maersk Line i Mediterranean Shipping Company, a także (od sierpnia 2015 r.) rozpoczęcia współpracy DCT z armatorami aliansu G6. Ograniczenie przeładunków kontenerowych wynikało również z sytuacji globalnej gospodarki, w szczególności spadku eksportu Chin.
Nadal istotnym czynnikiem wspierającym osiąganie bardzo dobrych rezultatów pozostaje aktywna działalność inwestycyjna Zarządu Portu. W minionym roku ZMP Gdynia S.A. pomyślnie sfinalizował pięć ważnych projektów inwestycyjnych współfinansowanych przez UE w ramach POIiŚ 2007-2013. Ogółem na inwestycje i remonty w 2015 roku wydano w Gdyni ponad 184 mln zł. Dzięki tym nakładom i wykonanym pracom gdyński port zmienił się w ostatnich latach nie do poznania, oferując kontrahentom nowe możliwości przeładunkowe i składowe – podkreślił prezes Janusz Jarosiński, który obchodzi właśnie swój własny jubileusz 25-lecia zasiadania w Zarządzie i 39-lecia pracy w porcie.
Od 2016 roku Zarząd Portu przystąpił do realizacji strategii rozpisanej do roku 2027. Głównym źródłem finansowania inwestycji będą środki własne, które zostaną uzupełnione przez fundusze unijne. Kluczową w najbliższych latach dla gdyńskiego portu inwestycją jest ,,Pogłębienie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia Etapy I-III”. Ma ona zasadnicze znaczenie dla zachowania konkurencyjności Portu Gdynia w przeładunkach kontenerów i umożliwi obsługę statków do 380-400 m długości.
Należy również podkreślić, że zgodnie z unijnymi regulacjami, obecnie w Brukseli trwa notyfikacja, czyli badanie projektu nowego terminalu promowego w Gdyni, który zlokalizowany zostanie na Nabrzeżu Indyjskim. Będą w nim obsługiwane promy o długości do 240 m i zabierające do tysiąca pasażerów. Po zatwierdzeniu projektu (na co Komisja Europejska ma nawet do 12 miesięcy) budowa nowego terminalu potrwa ok. dwóch lat. (ls)

rysunek111

Źródło: ZMP Gdynia S.A.
2015.07.03_fot. T. Urbaniak 0202015.05.13_fot. T. Urbaniak 068
2015.05.197_fot. T.urbaniak_Port Gdynia