WARSZAWA: 10:32 | LONDYN 08:32 | NEW YORK 03:32 | TOKIO 17:32

Druga młodość jubilata czyli 40-lecie Portu Północnego

Dodano: 23 paź 2014, 12:48

Po czterech latach budowy 18 lipca 1974 roku do nowej bazy węglowej Portu Północnego wpłynął pierwszy statek – masowiec PŻM „Uniwersytet Wrocławski”. Kilka miesięcy później pracę rozpoczęła baza paliwowa, a dopiero po 35 latach – głębokowodny terminal kontenerowy DCT. Po 40. latach funkcjonowania dziarski jubilat ma nowe możliwości i realne plany rozwoju. Przypomniano o tym podczas uroczystego spotkania szefostwa portu z przedstawicielami biznesu i administracji, jakie odbyło się w oddanym niedawno do użytku Gdańskim Teatrze Szekspirowskim. Z tej okazji przedstawicielom Zarządu Morskiego Portu Gdańsk wręczono statuetkę Pomorskiej Nagrody Gospodarczej Gryfa Pomorskiego za osiągane wyniki, za wkład w rozwój gospodarki regionu i promowanie dobrych praktyk w biznesie.

Dziś terminal kontenerowy DCT, który zaczął pracę 1 czerwca 2007 roku, jest największym tego typu i najszybciej rozwijającym się na Bałtyku, przeładowując w listopadzie 2013 roku milionowy kontener, a w całym roku – 1,2 mln TEU. Dzięki współpracy z Maerskiem od 2010 roku zaczął obsługiwać duże kontenerowce, które z Dalekiego Wschodu przywoziły i przywożą co tydzień towary dla odbiorców z całego basenu Bałtyku. Od maja 2011 roku zaczęły tu zawijać największe wówczas kontenerowce świata klasy E o pojemności 15.500 TEU, a od lipca br. także statki z serii Triple E – 18.200 TEU. Plany przewidują, że jeszcze w br. rozpoczną się prace przy budowie DCT II, który zwiększy zdolność przeładunkową całego terminalu do 3 mln TEU. Nowy terminal z 650-metrowym nabrzeżem i nowoczesnymi urządzeniami kosztować ma ponad 250 mln euro i zostanie oddany do eksploatacji w końcu 2016 roku. Wykonawcą będzie belgijska firma N.V. Besix. Ponadto w Porcie Północnym zbudowany zostanie Terminal Naftowy PERN i Terminal Paliw Płynnych Naftoportu, a w „starym” porcie trwa rozbudowa i modernizacja Gdańskiego Terminalu Kontenerowego. Wartość inwestycji w całym gdańskim porcie wynosi 2 mld zł.

Na zdjęciu: PP z lotu ptaka, z archiwum ZMPG, fot. Kacper Kowalski.