WARSZAWA: 18:02 | LONDYN 16:02 | NEW YORK 11:02 | TOKIO 01:02

Gdynka i Gdynek w gdyńskim BCT

Dodano: 09 sty 2015, 23:10

Gdynka i Gdynek to nazwy dwóch nowych suwnic wysokości dwudziestopiętrowego budynku. Każda ma udźwig 60 ton i zasięg ramion ponad 60 m, które pozwalają na obsługę statków o 19 rzędach kontenerów. W piątek 9 bm. uroczyście zostały one oddane do użytku w Bałtyckim Terminalu Kontenerowym BCT w Gdyni w obecności zaproszonych gości, m.in. Doroty Pyć, wiceministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej, posła Tadeusza Aziewicza, prezydenta Gdyni Wojciecha Szczurka oraz prezesa Morskiego Portu Handlowego Gdynia S.A. Janusza Jarosińskiego. Suwnice mogą obsługiwać kontenerowce typu Post Panamax o pojemności 13 tys. TEU. Obydwa super urządzenia zastąpią poprzednie zniszczone dwa lata temu w wyniku kolizji z promem Stena Line. Jak powiedział Krzysztof Szymborski, prezes BCT, suwnice zostały zakupione w firmie Shanghai Zhenhua Heavy Industries Co. Ltd. w ramach prowadzonego od 2012 roku programu inwestycyjnego o wartości ponad 200 milionów złotych, z których 30% pochodzi ze środków Unii Europejskiej. Jeszcze w tym roku do Gdyni przypłyną dwa kolejne tego typu urządzenia. Program przewiduje także zakupy m.in. suwnic kolejowych, wozów podsiębiernych, naczep kontenerowych, wymianę nawierzchni placów składowych oraz wdrażanie nowych systemów informatycznych. Wspólnie z Zarządem Morskiego Portu Gdynia modernizacji poddawany jest też terminal kolejowy BCT, dzięki czemu zwiększone zostaną jego możliwości obsługi pociągów z kontenerami. Cały program inwestycyjny ma zwiększyć potencjał przeładunkowy BCT o połowę.
(ls)