WARSZAWA: 09:15 | LONDYN 07:15 | NEW YORK 02:15 | TOKIO 16:15

Jak minął rok 2014 podsumowuje Henryk Kałużny Freight Manager Poland & Ukraine, Stena Line

Dodano: 11 lut 2015, 9:50

Rok 2014 był kolejnym okresem, kiedy obserwowaliśmy wzrost zapotrzebowania na przewozy promowe.
Cały rynek przewozów frachtowych między Polską a Skandynawią rośnie i to dwucyfrowo i trend ten wygląda na stabilny. Od dawna nie było takiego ożywienia w wymianie handlowej między kontynentem i Skandynawią – ostatni raz takie wzrosty obserwowaliśmy przed światowym kryzysem. Z drugiej strony rozpoczynający się rok to czas wprowadzenia w regionie SECA (Morze Bałtyckie, Morze Północne, Kanał La Manche) tzw. „dyrektywy siarkowej”. Oznaczało to konieczność zmiany używanego paliwa żeglugowego na o wiele droższe, bezsiarkowe, lub zastosowania równie kosztownych metod odsiarczania spalin. Wielu armatorów, w tym Stena Line, było zmuszonych podnieść ceny przewozów, by zrekompensować wzrost kosztów działalności. Notowany od kilku miesięcy spadek cen ropy na rynkach światowych sprawił, że wzrost kosztów nie jest aż tak dotkliwy – przynajmniej na razie. Sytuację w pełni będzie można jednak ocenić dopiero po kilku miesiącach.

Już od jakiegoś czasu przygotowaliśmy się na nowe wyzwania. W ciągu ostatnich kilku lat Stena Line poczyniła znaczące inwestycje w linię Gdynia-Karlskrona. 31 marca 2014 w Karlskronie został otwarty terminal intermodalny dla ładunków przewożonych w kombinacji kolej-prom zarówno do, jak i z Europy oraz Skandynawii przez Gdynię i Karlskronę. Dzięki tej inwestycji Karlskrona Baltic Port stał się portem w pełni intermodalnym. W ten sposób wzrosło jego znaczenie jako hubu dla towarów przesyłanych pomiędzy Skandynawią a resztą Europy, co oznacza nowe perspektywy rozwoju operacji logistycznych. Właścicielami Karlskrona Baltic Port są Stena Line (udziałowiec większościowy) oraz gmina Karlskrona. W tej chwili na etapie zaawansowanym są plany budowy nowego terminalu promowego w Gdyni. Terminal ma powstać w ciągu najbliższych 2 lat i umożliwić obsługę statków jeszcze większych niż dotychczasowe.

Od 2010 roku następuje też wymiana floty na linii Gdynia-Karlskrona. Do nowych na tej trasie statków pasażerskich Stena Spirit i Stena Vision w 2013 roku dołączył kolejny prom typu ro-pax – Stena Alegra, wymieniona później na Stena Baltica. Na początku 2015 roku zwiększyliśmy też częstotliwość kursowania Stena Baltica, dzięki czemu jesteśmy przygotowani na dalszy wzrost popytu na przewozy frachtowe.