WARSZAWA: 10:22 | LONDYN 08:22 | NEW YORK 03:22 | TOKIO 17:22

Jak udoskonalić żeglugę w Skandynawii? Innowacyjny projekt ma odpowiedzieć na najbardziej naglące pytania

Dodano: 03 lut 2020, 6:15

W Danii uruchomiony został właśnie nowy projekt. Jego celem jest uczynienie żeglugi w regionie Cieśnin Duńskich jeszcze bardziej przyjazną środowisku. Inicjatywą kierują naukowcy z Uniwersytetu w Aalborgu.
Projekt nosi nazwę Value2Sea. Głównym jego założeniem jest udoskonalenie transportu morskiego w rejonach cieśnin: Sund, Kattegat oraz Skagerrak ze szczególnym naciskiem położonym na wdrożenie nowych rozwiązań technologicznych, a także nowatorskich konceptów transportowych i logistycznych. Hasłem-kluczem, przyświecającym wprowadzaniu zmian, jest idea zrównoważonego rozwoju.
„Projekt ukierunkowany jest na stworzenie dialogu pomiędzy graczami branży logistycznej oraz wypracowanie porozumienia dotyczącego przewozu ładunków w ekologiczny sposób” – wyjaśniają Kenn Steger-Jensen oraz Hans-Henrik Hvolby z Uniwersytetu w Aalborgu.
Eksperci skupieni wokół Value2Sea chcą, by transport ładunków – tam, gdzie to możliwe – odbywał się drogą morską. Zwrócono uwagę, że pojazdy ciężarowe są wprawdzie szybkie i coraz bardziej ekologiczne, ale przyczyniają się do tworzenia zatorów drogowych w miastach i wokół nich. Wykorzystanie transportu morskiego, gdy jest taka opcja, sprzyja rozwiązaniu wielu problemów.
„Value2Sea opracuje bazę, która będzie służyła optymalizacji transportu towarowego w Skandynawii poprzez modyfikację wzorców, które obowiązywały przez dziesięciolecia” – powiedział Jens Kirketerp Jensen z Hirtshals Havn (port w Hirtshals jest jednym z podmiotów, które zaangażowały się w projekt).
Prace nad modelem obejmą badanie możliwości komputeryzacji, elektryfikacji, wprowadzenia zautomatyzowanych rozwiązań w portach, a także szans na wykorzystanie żeglugi bezzałogowej. Stworzona wspólnymi siłami platforma ma być bazą dla nadchodzących zmian.
W projekt zaangażowanych jest 19 partnerów. Poza przedstawicielami portu w Hirtshals, są to też m.in. firmy: Fjordline, Arctic Group, Vendelbo Spedition oraz MARCOD. Projekt ma być realizowany przez następne trzy lata.

PromySKAT