WARSZAWA: 22:48 | LONDYN 20:48 | NEW YORK 15:48 | TOKIO 05:48

Jarosław Kaczyński w Zarządzie Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. (FILMY)

Dodano: 06 maj 2017, 22:32


Tematem spotkania prezesa PiS Jarosława Kaczyńskiego, wicemarszałka Sejmu Joachima Brudzińskiego oraz ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marka Gróbarczyka w Zarządzie Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA była aktualna sytuacja na Odrzańskiej Drodze Wodnej.
Gospodarzem spotkania był prezes ZMPSiS SA Dariusz Słaboszewski. Prezentację na temat korzyści wynikających z rewitalizacji Odrzańskiej Drogi Wodnej dla portów, ale także dla całego Pomorza Zachodniego, przedstawił wiceprezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA Jacek Cichocki.
Po użeglownieniu Odry do portów w Szczecinie i Świnoujściu może trafić około 14 mln ton ładunków. Źródłem tego ożywienia mogą być ładunki, które zostaną przeniesione z transportu drogowego i kolejowego na transport śródlądowy – taka sytuacja wymaga czwartej klasy żeglowności na Odrze, ponieważ wówczas zmiana sposobu transportu stanie się dla gestorów ładunków bardziej opłacalna. W przypadku trzeciej klasy żeglowności konkurencyjność transportu śródlądowego wobec transportu drogowego i kolejowego praktycznie nie występuje. Przywrócenie żeglowności na Odrze spowoduje także pojawienie się w portach ładunków, które dotychczas nie były obsługiwane w Szczecinie i Świnoujściu i właśnie na taką sytuację liczą przedstawiciele ZMPSiŚ.
– Nowe inwestycje w portach w Szczecinie i Świnoujściu oraz realizacja programu pogłębienia toru wodnego łączącego Szczecin i Świnoujście do 12,5 m -za ten projekt odpowiada administracja morska, spowoduje zwiększony napływ ładunków do portów w Szczecinie i Świnoujściu. W tej sytuacji musimy zaproponować alternatywną możliwość wwozu i wywozu zwiększonej masy ładunkowej. I taką doskonałą alternatywą może być właśnie transport śródlądowy, który jest ekologiczny i przy odpowiedniej infrastrukturze konkurencyjny wobec transportu kolejowego i samochodowego – powiedział wiceprezes ZMPSiŚ Jacek Cichocki.
Wstępne szacunki zakładają, że uruchomienie Odrzańskiej Drogi Wodnej w czwartej klasie żeglowności spowoduje zwiększenie przeładunków w portach w Szczecinie i Świnoujściu o ok. 12-14 mln ton rocznie.
– Niezwykle ważnym aktem dla rozwoju żeglugi śródlądowej w naszym kraju było podpisanie przez rząd Konwencji AGN. Ten dokument nakłada na nas zobowiązania związane z utrzymaniem określonych standardów dróg wodnych i te zobowiązania jesteśmy zdecydowani realizować – powiedział minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.
Minister stwierdził, że istnieje konieczność renegocjowania polsko-niemieckiej umowy o Odrze Granicznej. Chodzi o wprowadzenie podobnych parametrów żeglowności po obu stronach granicy, tak aby Odra była wspólnym, międzynarodowym szlakiem transportowym zarówno dla Polski jak i dla Niemiec.
Marek Gróbarczyk mówił, że rozmawiał na ten temat z ambasadorem Republiki Federalnej Niemiec w Polsce i ma nadzieję, że będzie mógł poruszyć ten temat podczas 5. Międzynarodowego Kongresu Morskiego z niemieckim ministrem transportu. Gróbarczyk wyraźnie podkreślił, że celem polskiego rządu jest zmiana kształtu tej umowy.
O konieczności aktywizacji Pomorza Zachodniego i całej Zachodniej Polski mówił Jarosław Kaczyński. Prezes PiS stwierdził, że Pomorze Zachodnie wymaga nowych inwestycji nie tylko z powodów gospodarczych, ale także politycznych.
– Wszystkie regiony naszego kraju muszą się rozwijać, ale są dodatkowe powody, dla których powinniśmy dbać o Pomorze Zachodnie i całą zachodnią część Polski. Musimy szczególnie dbać o regiony, które weszły w skład naszego kraju po II wojnie światowej. Poprawa sytuacji tej części naszego kraju jest przedsięwzięciem rozłożonym na wiele lat, a jednym z bardzo ważnych elementów tych działań jest odbudowa Odrzańskiej Drogi Wodnej- powiedział Jarosław Kaczyński.
Dziękując uczestnikom za spotkanie, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA Dariusz Słaboszewski mówił, że beneficjentem rewitalizacji Odrzańskiej Drogi Wodnej będzie cała polska gospodarka.
– Wprowadzenie czwartej klasy żeglowności na Odrzańskiej Drodze wodnej to korzyści nie tylko dla portów w Szczecinie i Świnoujściu, ale także dla Pomorza Zachodniego, całej polskiej gospodarki. To możliwość rozwoju wielu regionów i wielu sektorów gospodarki. Zdajemy sobie sprawę, że będzie to proces kosztowny i długotrwały, ale jesteśmy zdeterminowani w naszych działaniach i odwrotu od podjętych decyzji nie będzie – powiedział Dariusz Słaboszewski.



Fot. Wojciech Sobecki