WARSZAWA: 10:50 | LONDYN 08:50 | NEW YORK 03:50 | TOKIO 17:50

Kolej zwiększy możliwości przewozów między Śląskiem a portami morskimi

Dodano: 17 wrz 2019, 19:05

Modernizacja Węglówki za ponad 1,8 mld zł poprawi ofertę przewozów pasażerskich oraz istotnie zwiększy możliwości transportowe kolei między Śląskiem a portami Trójmiasta. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały dwie umowy na zaprojektowanie i wykonanie robót na ponad 100 km odcinku linii: Kalina – Rusiec Łódzki – Zduńska Wola Karsznice. Inwestycje są współfinansowane przez Unię Europejską ze środków POIiŚ.
Dziś w PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały dwie umowy na modernizację ponad 100 km linii nr 131 tzw. Węglówki. Objęty inwestycjami odcinek przebiega przez województwo śląskie oraz łódzkie. Trasa jest częścią magistrali kolejowej C-E 65, należącej do VI Europejskiego Korytarza Transportowego, łączącego państwa nadbałtyckie z krajami położonymi nad Morzem Adriatyckim i na Bałkanach.
– Modernizacja Węglówki, to ważna inwestycja w ramach Krajowego Programu Kolejowego, która istotnie zwiększy możliwości sieci kolejowej pod względem przewozów towarowych. Na tej trasie poprawi się także komfort dostępu i obsługi pasażerskiej. Konsekwentnie realizujemy projekty, które zwiększają potencjał polskiej kolei – zarówno w obszarze przewozów pasażerskich jak i towarowych – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.
Na odcinku Kalina – Rusiec Łódzki – Zduńska Wola Karsznice zostanie zmodernizowanych blisko 170 km torów. Sprawność przejazdu pociągów zwiększy wymiana 238 rozjazdów. Przebudowa obejmie też ponad 200 km sieci trakcyjnej. Obiekty inżynieryjne tzn. mosty i wiadukty zostaną lepiej przystosowane do przejazdu ciężkich składów towarowych o nacisku do 221 kN na oś. Przewidziano przebudowę 77 obiektów inżynieryjnych, w tym 13 mostów i 15 wiaduktów. W ramach inwestycji zwiększa się poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym oraz na skrzyżowaniach z drogami. Zapewni to modernizacja 53 przejazdów i przejść.

Podróżni uzyskają łatwiejszy dostęp do kolei

Poprawi się komfort podróżnych na 8 stacjach i przystankach. W miejscowościach: Herby Nowe, Chorzew Siemkowice, Rusiec Łódzki, Huta, Chociw Łaski, Siedlce Łaskie, Kozuby, Zduńska Wola Karsznice Południowa zostaną przebudowane perony. Obiekty będą przystosowane dla osób z ograniczona możliwością poruszania się.
– Podpisane dziś przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. umowy na Węglówkę o wartości ponad 1,8 mld zł oznaczają, że w ramach Krajowego Programu Kolejowego w realizacji mamy umowy za 42,5 mld zł. Wartość inwestycji zakończonych, realizowanych i tych, które rozpoczną się do końca I półrocza 2020 r., to ponad 60 mld zł. – czyli ok. 90% KPK. Zrealizujemy ten ambitny program, wart ponad 70 mld zł – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Dla zapewnienia sprawnego i bezpiecznego przejazdu pociągów pasażerskich i towarowych, zostaną wybudowane 2 lokalne centra sterowania ruchem (LCS) w Herbach Nowych i Zduńskiej Woli. LCS wyposażone w nowoczesne systemy i sprzęt komputerowy będą obsługiwać ruch pociągów na przeszło 100-kilometrowym odcinku modernizowanej linii.
Przebudowane tory i nowe urządzenia zabezpieczające umożliwią prowadzenie pociągów pasażerskich z prędkością do 140 km/h a towarowych do 120 km/h.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały 17 września 2019 r. dwie umowy, w formule „projektuj i buduj” dla zadań:
LOT C – prace na linach kolejowych nr 131, 686, 687, 704 na odcinku Kalina (km 66,800) – Rusiec Łódzki (km 137,500) wartości: 1 238 357 533,11 zł (netto), termin realizacji 44 miesiące. Wykonawcą jest konsorcjum PORR S.A. – Lider
LOT D – prace na linach kolejowych nr 131, 542, 739 na odcinku Rusiec Łódzki (km 137,500) – Zduńska Wola Karsznice (km 170,212) wartości : 582 722 023,71 zł (netto), termin realizacji 41 miesięcy. Wykonawcą jest ZUE Spółka Akcyjna
Oba zadania są realizowane w ramach projektu: „Prace na linii kolejowej C-E 65 na odcinku Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo”. Inwestycja w 85% jest współfinansowana przez Unię Europejską ze środków – POIiŚ.