WARSZAWA: 11:52 | LONDYN 09:52 | NEW YORK 04:52 | TOKIO 18:52

Koncepcja budowy terminala kontenerowego w Świnoujściu

Dodano: 07 sie 2019, 19:03

W Zarządzie Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. na konferencji z udziałem ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marka Gróbarczyka zaprezentowano koncepcję budowy terminala kontenerowego w Świnoujściu.
Terminal ma powstać na wschód od terminala LNG i obecnego falochronu wschodniego. Taka lokalizacja pozwala na ograniczenie uciążliwości funkcjonowania terminala dla mieszkańców Świnoujścia oraz minimalizuje wpływ na środowisko naturalne, ponieważ inwestycja realizowana byłaby na terenach uzyskanych w wyniku zalądowienia obszaru morskiego, a na lądzie na obszarach o niewielkich walorach przyrodniczych. Szacunkowy koszt inwestycji to ok. 3,5 mld zł.
Budowa realizowana będzie w dwóch etapach: w pierwszej części terminal będzie miał zdolność przeładunkową 750 tys. TEU, by po realizacji drugiej części projektu osiągnąć docelową zdolność obrotów wynoszącą 1,5 mln TEU.
-Port w Świnoujściu dzięki terminalowi kontenerowemu będzie przystosowany do przyjmowania największych statków na świecie o długości 400 m. Obecnie takie statki są obsługiwane w porcie w Gdańsku. Chcemy to samo powtórzyć w Świnoujściu-powiedział Krzysztof Urbaś, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.
Do obsługi kontenerowców powstaną dwa stanowiska dla statków o długości do 400 m i jedno stanowisko dla jednostek o długości do 200 m. W zależności od przyjętej przez operatora koncepcji prowadzenia procesów przeładunkowych, zatrudnienie w terminalu może wynieść 600-1000 osób.
Terminal kontenerowy w Świnoujściu wpisuje się w projekt Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T i utworzenie korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk.
O znaczeniu budowy terminala kontenerowego w Świnoujściu mówił minister Marek Gróbarczyk: to jest rzecz priorytetowa, nie tylko dla regionu, nie tylko dla tej części Polski, ale dla całego kraju, jak również dla tej części Europy-powiedział minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.
Realizacja inwestycji potrwa ok. 5 lat.

Tekst/fot: Wojciech Sobecki