WARSZAWA: 10:31 | LONDYN 08:31 | NEW YORK 03:31 | TOKIO 17:31

Opóźniony i droższy tunel pod Martwą Wisłą

Dodano: 24 lis 2015, 8:46

Półtora roku później niż pierwotnie zakładano zostanie oddany do użytku tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku, a jego budowa kosztować będzie aż o 200 mln zł więcej w stosunku do kosztorysu. Podobno miasto – pionier realizacji tego rodzaju obiektów w Polsce – ma nic nie dołożyć, a straty pokryje hiszpański wykonawca firma OHL -jedna z największych firm budowlanych w Hiszpanii. Wygrała ona przetarg w konsorcjum z gdańską Hydrobudową oraz poznańską grupą PBG (tą samą firmą, która była wykonawcą terminalu LNG w Świnoujściu) i wchodzącą w skład tej grupy inną spółką Aprivia S.A. Kiedy wszyscy partnerzy popadli w upadłość likwidacyjną bądź układową, Hiszpanie zostali sami i gotowi byli zejść z placu budowy. Ostatecznie zdecydowali się przejąć wszelkie zobowiązania i dokończyć kontrakt.  Największym problemem okazało się wiercenie poprzecznych przejść bezpieczeństwa między dwoma nitkami tunelu, co wymagało zamrożenia gruntu i wykucia siedmiu mniejszych tuneli. To było główną przyczyną powstania opóźnień.
Najpierw były deklaracje, że tunel zostanie uruchomiony w lipcu br., potem, że na jesieni, teraz jest mowa o końcu kwietnia 2016 roku. Podobno są na to szanse, na co może wskazywać zaawansowanie prac.
Jak donosi strona internetowa Gdańskich Inwestycji Komunalnych, w jednym z dwóch równoległych tuneli „została  ułożona izolacja płyty jezdnej oraz warstwa wiążąca z  asfaltu twardolanego (…), która stanowi ostatnią warstwę przed układaniem nawierzchni docelowej – warstwy ścieralnej SMA.” Ponadto z obu stron tunelu m.in. trwają prace w budynku technicznym, wykonywana jest konstrukcja nawierzchni drogi, układane są papy termozgrzewalne oraz wykonywane są prace przygotowawcze do montażu wentylatorów, okablowanie oświetlenia i montaż czujek oraz montaż oświetlenia LED i opraw oświetlenia ewakuacyjnego. Według najnowszych założeń prace budowlane zakończą się wraz z końcem tego roku, a w przyszłym roku rozpoczną się prace wykończeniowe, rozruch urządzeń i odbiory.
Przypomnijmy, że budowa dwóch nitek tunelu pod Martwą Wisłą rozpoczęła się na początku czerwca 2013 roku i trwała do końca maja 2014. Do wiercenia niemiecka firma Herrenknecht zbudowała specjalną maszynę Tunnel Boring Machine (TBM), która miała 91 metrów długości, ważyła ponad 2 tys. ton i kosztowała przeszło 80 mln złotych. Nazwano ją Damroką od imienia kaszubskiej księżniczki. Sam tunel liczyć będzie 1377 m, a średnica dwóch jego nitek (w dwu kierunkach ruchu) wynosi 11 m.
W najgłębszym miejscu przebiega on 35 m poniżej lustra Martwej Wisły. Tunel połączy ulicę Sucharskiego i trasę wylotową w kierunku Warszawy z ulicą Słowackiego i wyjazdem na obwodnicę zachodnią Trójmiasta.
tunel_1
tunel_2