WARSZAWA: 20:49 | LONDYN 18:49 | NEW YORK 13:49 | TOKIO 03:49

„Ornak” już w Szczecinie

Dodano: 05 lut 2016, 13:45

5 lutego br. zawinął do szczecińskiego portu masowiec „Ornak”. Statek zacumował przy nabrzeżu Słowackim. W porcie pozostanie do niedzieli 7 lutego. W tym czasie załaduje ok. 20 tys. ton zboża.
„Ornak” to jedna z największych jednostek jakie dotychczas weszły do szczecińskiego portu. Statek to masowiec typu Panamax (jego maksymalne wymiary gabarytowe, umożliwiają żeglugę przez Kanał Panamski) mierzy 229 metrów długości i 32 metry szerokości. Został zbudowany w 2010 roku. Może zabrać 80 tysięcy ton ładunku. Pływa we flocie PŻM.
W przypadku przeładunków zbóż, miniony 2015 rok zespół portów Szczecin-Świnoujście zamknął wielkością 1 743,9 tys. ton co stanowi wzrost wobec 2014 roku o 6,1 %. Warto podkreślić, że w tej grupie towarowej jest to najlepszy wynik od 1981 roku.
W bieżącym roku rozpocznie działalność Szczecin Bulk Terminal. Pod taką nazwą będzie działać duńska firma Copenhagen Merchants Holding dzierżawiąca elewator „Ewa” w szczecińskim porcie. Wielkość rocznego przeładunku ma przekroczyć 350 tys. ton, tak więc należy spodziewać się znacznego wzrostu przeładunków w tej grupie towarowej.
Stąd dla dalszego funkcjonowania i rozwoju portu ogromne znaczenie ma poprawa warunków nawigacyjnych obejmująca pogłębienie 68 km toru wodnego Szczecin-Świnoujście do 12,5 metra. Umożliwi to zawijanie do portu dużym jednostkom z większą ilością ładunku. Dodatkowym atutem portu z pewnością byłaby żeglowna Odrzańska Droga Wodna, którą mogłyby być transportowane m.in. zboża.  Przeprowadzone badania dowiodły, że przy min. III klasie żeglugowej i ok. 250 dniach uprawiania żeglugi w roku, powstaną warunki dla przejęcia przez transport wodny śródlądowy ok. 10 mln ton ładunków rocznie w przewozach w relacjach z portami w Szczecinie i Świnoujściu w układzie południkowym i ok. 2 mln ton w układzie równoleżnikowym głównie do/z rejonu Brandenburgii i Berlina. 
Ornak1
Ornak5
Ornak6
ZMPSiŚ S.A.