WARSZAWA: 23:56 | LONDYN 21:56 | NEW YORK 16:56 | TOKIO 06:56

Pierwszy prom o napędzie elektrycznym

Dodano: 20 maj 2015, 14:34

Ampere to nazwa pierwszego na świecie promu o napędzie elektrycznym, zbudowanego w stoczni Aluship w Gdańsku. Jednostka rozpoczęła pracę na trasie z Lavik do Oppedal w Norwegii w barwach norweskiego armatora Norled.

Parametry techniczne: Długość 80 m Szerokość 20 m Napęd główny – dwa silniki elektryczne o mocy 450 KW każdy Prędkość – ok. 12 węzłów Prom może zabrać na pokład 360 pasażerów oraz 120 pojazdów.

Jednostkę wykonano z lekkiego aluminium i przez to jest dwa razy lżejsza niż typowy prom. System zasilania został opracowany przez firmę Siemens, a cała energia będzie przechowywana na pokładzie w 120 bateriach litowo–jonowych. Ładowanie baterii statku będzie odbywać się w przystani w nocy. Statek może być także częściowo ładowany podczas wsiadania i wysiadania pasażerów. Użycie elektrycznego napędu oznacza dla armatora  redukcję zużycia paliwa aż o 60 proc. 
– Ampere będzie zużywał rocznie około 2 mln kWh. W tym czasie tradycyjny prom spala milion litrów paliwa diesel i tym samym emituje 570 ton dwutlenku węgla i 15 ton tlenków azotu – tłumaczą przedstawiciele Siemens.
Wprowadzanie do floty promów zasilanych energią elektryczną staje się coraz bardziej opłacalne dla armatorów również ze względu na korzystne przepisy podatkowe. Za przykład może posłużyć tu Dania, gdzie zniesiono część podatków dla promów zasilanych energią elektryczną, których tonaż przekracza 500 ton. 
Aluship Technology Sp. z o.o. jest europejskim liderem produkcji aluminiowych konstrukcji okrętowych i offshore oraz w dziedzinie konstrukcji dla lądowych obiektów inżynieryjnych. Jej właścicielem jest Goetz Linzenmeier, który w 1993 roku produkcję aluminiowych kadłubów jachtowych przeniósł z Hamburga do Gdańska. Obecnie zajmuje się realizacją zaawansowanych projektów w zakresie budowy konstrukcji aluminiowych i stalowych oraz kompletnych statków, jak megajachty, promy, jednostki patrolowe i robocze o długości 18-36m.
Pierwszy prom o napędzie elektr.