WARSZAWA: 13:35 | LONDYN 11:35 | NEW YORK 06:35 | TOKIO 20:35

Podwójne wodowanie w stoczni Nauta

Dodano: 06 lip 2015, 16:11

3 lipca w Zakładzie Stoczni Remontowej Nauta zostały zwodowane dwa częściowo wyposażone sejnery do połowu ryb. Obie jednostki spłynęły na wodę z pochylni B1, tym samym po raz pierwszy w historii pochylni został wykorzystany system umożliwiający podwójne wodowanie.
Operacja wodowania została podzielona na dwie części. W pierwszej kolejności, o godzinie 9:30 został zwodowany sejner Don Ole. Kilka godzin później wydana została komenda do wodowania jednostki Ruth.
Bardzo cieszy mnie fakt, że możemy ponownie spotkać się przy okazji uroczystości wodowania. W ciągu zaledwie kilku dni stocznia Nauta woduje kolejne statki, a tuż obok powstają bloki kadłubowe na kolejny statek. To, co widzimy dookoła, jest najlepszym dowodem na to, że Nauta może budować nowe statki – powiedział po ceremonii Piotr Słupski, Prezes Zarządu MS TFI, zarządzającego funduszem MARS.
Pierwszy z wodowanych sejnerów – Don Ole to jednostka do połowu ryb, zamówiona przez norweską stocznię Fitjar Mekaniske Verksted AS. Armatorem statku będzie peruwiański armator – Austral Group S.A.A., będący częścią norweskiej grupy Austevoll Seafood ASA, jednej z wiodących na świecie firm specjalizujących się w rybołówstwie. Don Ole ma ponad 60 m długości, 12,6 m szerokości oraz 5,5 m zanurzenia. Sejner został zaprojektowany tak, by mógł być napędzany jednym silnikiem o mocy ok. 3000 kW, połączonym ze śrubą napędową poprzez wał i dwubiegową skrzynię biegów. Jednostka będzie wyposażona w nowoczesne rozwiązania łowcze, dzięki czemu połów będzie odbywał się za pomocą pompy, która przetransportuje ryby do separatora pokładowego, a następnie do 9 zbiorników z wodą. Przy maksymalnym obciążeniu balastowym jednostka będzie mogła poruszać się z prędkością ok. 16 węzłów. Nadzór nad budową sprawuje towarzystwo klasyfikacyjne Det Norske Veritas.
W godzinach popołudniowych został zwodowany drugi sejner – Ruth, który powstał na zlecenie Karstensens Skibsvaerft AS. Jednostka ma 88,0 m długości, 16,2 m szerokości, a jej zanurzenie wynosi 9,2 m. Jest to trzeci sejner, jaki Nauta zbudowała na zlecenie duńskiego klienta. W zeszłym roku stocznia oddała zamawiającemu dwie podobne statki – Haugagut i Kvannoy. Sejner przystosowany jest do przewożenia żywych ryb w zbiornikach z wodą morską. Wyposażony jest także w wysokoprężny silnik napędu głównego oraz nowoczesne rozwiązania rybołówcze i elektroniczne.
Budowa nowoczesnych statków rybackich stanowi znaczną część zamówień Zakładu Nowych Budów. Dzięki zdobytemu doświadczeniu, Nauta skutecznie konkuruje na tym rynku. Kolejne jednostki będziemy przekazywać armatorom w roku 2015 i 2016 – powiedział Krzysztof Juchniewicz, Prezes Zarządu Stoczni Remontowej Nauta.
Statki trałowe typu purse seiner to jednostki łowiące siecią przyciąganą do burty statku wraz ze złowionymi rybami. Złowione w ten sposób ryby są przechowywane w zbiornikach statkowych wypełnionych wodą morską. Statki tego typu, w celu lepszego poszukiwania ryb, są wyposażone w rożnego rodzaju typy urządzeń elektronicznych takich jak sonary, echosondy lub szperacze, które znajdują ławice ryb, jednocześnie oceniając ich wielkość i ustalają optymalną trasę, wokół której należy wypuszczać sieci. Siłownie tych statków cechuje się duża moc i elastyczny układ, który zapełnia nie tylko szybkie dotarcie statku do ławicy ryb, ale jednoczenie moc różnym urządzeniom pokładowym i specjalistycznym, takim jak windy trałowe, dźwigi oraz inne urządzenia rybołówcze na statku.
DSC00828 kadr-1
IMG_1120
DSC01046
DSC00832