WARSZAWA: 01:53 | LONDYN 23:53 | NEW YORK 18:53 | TOKIO 08:53

Polski armator zamierza budować statki w Stoczni Szczecińskiej

Dodano: 14 gru 2017, 20:13

14 grudnia br. w Stoczni Szczecińskiej podpisano list intencyjny dotyczący budowy dwóch masowców z opcją na dwie kolejne jednostki. List intencyjny podpisali przedstawiciele armatora – szczecińskiej firmy Baltramp Ship Robert Tuziak i Ryszard Szymczak oraz prezesi Szczecińskiego Parku Przemysłowego Andrzej Strzeboński i Marek Bączkowski.
Kontrakt na budowę zostanie podpisany w połowie 2018 roku, na zlecenie szczecińskiego armatora na terenie Stoczni Szczecińskiej powstaną dwa masowce rzeczno-morskie o nośności po 5 tys. DWT, długości 89 m i szerokości kadłuba 15 m. Projekt koncepcyjny jednostek przygotowuje biuro Westcon. Obecnie Baltramp dysponuje czterema jednostkami (Prosna, Olza, Osa, Raba), które zamierza stopniowo zastępować nowymi statkami. Masowce szczecińskiego armatora operują przede wszystkim na Bałtyku i Morzu Północnym oraz Śródziemnym, przewożąc głównie zboża, minerały, stal i złom. Nowe jednostki będą posiadały najwyższą klasę lodową i przystosowane zostaną również do transportu kontenerów.

– Jest to dla nas niezwykle ważna chwila, bowiem po 25 latach obecności na rynku zdecydowaliśmy się na budowę nowego statku, do tej pory kupowaliśmy wyłącznie statki używane, teraz przyszedł czas na nową budowę. Radość jest podwójna, bo jako szczeciński armator podpisujemy kontrakt z odradzającą się Stocznią Szczecińską – powiedział Robert Tuziak.
Zgodnie z założeniami armatora, nowe jednostki mają pływać pod polską banderą i zatrudniać polskie załogi. Jeśli wszystko będzie realizowane zgodnie z planem, pierwszy statek powinien zostać wprowadzony do eksploatacji w drugiej połowie 2019 roku.
– Podpisany dziś list intencyjny świadczy o tym, że w naszym kraju nastał wreszcie klimat do rzeczywistego rozwoju polskiej floty, polskiej bandery i budowy floty krajowych armatorów w polskich stoczniach – powiedział podczas uroczystości podpisania listu intencyjnego prezes Szczecińskiego Parku Przemysłowego, Andrzej Strzeboński.


Wojciech Sobecki