WARSZAWA: 20:11 | LONDYN 18:11 | NEW YORK 13:11 | TOKIO 03:11

Port Gdynia wychodzi w morze

Dodano: 15 wrz 2017, 10:55

Dzisiaj, w roku 95 – lecia, Port Gdynia stoi przed wielkim wyzwaniem. Brak wolnych terenów dla dalszego rozwoju portu to podstawowa portowa bolączka. Stąd też decyzja o budowie Portu Zewnętrznego.
Obecnie to jedyna szansa na dynamiczny rozwój, pozostanie w gronie portów wyróżniających się jakością oferowanych usług oraz nowoczesnymi technologiami przeładunku. Dlatego też podczas spotkania 18 maja br. Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. z Markiem Gróbarczykiem, ministrem Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej zaprezentowano projekt Portu Zewnętrznego, który minister uznał za godny realizacji. Budowa Portu Zewnętrznego to tworzenie współczesnej historii Portu Gdynia i zadanie na miarę zadań realizowanych przez inżyniera Tadeusza Wendę.

I tak w oparciu o pirs nabrzeży: Śląskiego i Szwedzkiego powstanie nowy terminal głębokowodny wychodzący ponad obecny falochron ochronny. Terminal – określmy go jako uniwersalny – może być typowym terminalem kontenerowym, będąc jednocześnie wyposażonym w zaplecze magazynowo-składowe z dostępem do nowoczesnej infrastruktury lądowej. Nowe nabrzeża będą mogły przyjmować także statki pasażerskie. Port Zewnętrzny w znaczący sposób wzmocni potencjał przeładunkowy i będzie mocnym atutem w konkurowaniu Portu Gdynia z portami basenu Morza Bałtyckiego.
– Nasze plany powoli nabierają konkretnych kształtów w ramach programu Port Gdynia 2030 – akcentuje Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.- Jest to ogromna inwestycja, dlatego będziemy poszukiwali partnera zewnętrznego. Mam nadzieję, że całość zostanie sfinalizowana może nawet już za 10 lat. Nowa obrotnica, pogłębienie akwenów wewnętrznych i toru podejściowego oraz budowa Portu Zewnętrznego to najważniejszy element rozwoju i najbliższa przyszłość Portu Gdynia , który ze względu na brak nowych terenów dosłownie i w przenośni … wychodzi w morze.
Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.