WARSZAWA: 22:31 | LONDYN 20:31 | NEW YORK 15:31 | TOKIO 05:31

PŻM przedstawiła koncepcję rewitalizacji nabrzeża na Wałach Chrobrego w Szczecinie

Dodano: 03 paź 2019, 21:05

Polska Żegluga Morska zaprezentowała projekt zagospodarowania nabrzeża przy Wałach Chrobrego w Szczecinie. Ma to być przyjazna przestrzeń dla mieszkańców i turystów z elementami małej architektury i ciekawymi akcentami nawiązującymi do tradycji morskich miasta. Koncepcję przedstawił znany szczeciński architekt Krzysztof Bizio.

Jednym z elementów modernizacji nabrzeża będzie wymiana nawierzchni na betonowo-granitową. Jest to rozwiązanie, jak stwierdził autor: „powściągliwe, ale estetyczne” i niezbyt kosztowne. Zmiana nawierzchni na wyłącznie granitową znacząco podniosłaby koszty inwestycji. Zachowana ma być także ścieżka rowerowa. Nabrzeże ma także być bardziej dostępne dla osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich (podjazdy).
Na części nabrzeża użytkowanym przez Akademię Morską-na wysokości cumującego w tym miejscu statku „Nawigator XXI”- zaplanowano montaż płyt z elementami grafiki morskiej. Na nabrzeżu ma też pojawić się niewielka fontanna usytuowana na przeciwko już istniejącej i bardzo lubianej przez szczecinian i turystów fontanny na Wałach Chrobrego. Zaplanowano także estetyczne ławeczki oraz nowe oświetlenie nawiązujące kształtem do już istniejącego na bulwarach.
Przy nabrzeżu mają pojawić się houseboaty oraz wypożyczalnia łodzi motorowych. Koszt całej inwestycji wraz z houseboatami i zakupem motorówek oszacowano na nieco ponad 6 mln zł.

PŻM oczekuje, że inwestycja mogłaby zostać sfinansowana przez udziałowców spółki Polsteam Żegluga Szczecińska- po 50% przez każdego z udziałowców.
Zarządca komisaryczny PŻM, Paweł Brzezicki stwierdził, że jego firma ma zabezpieczone w budżecie środki na ten cel. Brzezicki podkreślał, że statki Polskiej Żeglugi Morskiej operują na całym świecie, ale siedziba armatora znajduje się w Szczecinie i firma od początku swojej działalności czuje się silnie związana z miastem, choć oczywiście proponowana inwestycja będzie miała także charakter komercyjny pozwalający na generowanie określonych przychodów.
-Przedstawione inwestycje wpisują się w strategię rozwoju Szczecina i mają ekonomiczne uzasadnienie-przekonywał prof. Dariusz Zarzecki z Uniwersytetu Szczecińskiego, który opracował analizę ekonomiczną całości.
Gdyby decyzja ze strony miasta była pozytywna, to byłaby szansa, aby nabrzeża zostały wyremontowane na finał regat The Tall Ships Races w 2021 roku.

Fot. Wojciech Sobecki
Wizualizacja: materiały PŻM