WARSZAWA: 11:55 | LONDYN 09:55 | NEW YORK 04:55 | TOKIO 18:55

PŻM – udało się utrzymać poziom przewozów

Dodano: 14 lip 2020, 8:32

W bardzo trudnej sytuacji załamania światowej gospodarki spowodowanej pandemią koronawirusa, Polska Żegluga Morska utrzymała poziom przewozów z ubiegłego roku. Chociaż armator zanotował w pierwszym półroczu 2020 r. spadek transportu ładunków na poziomie 3,7% jednak odnosząc te dane do stanu handlu światowego w tym czasie, spadek ten należy uznać za jedynie symboliczny.
Jak informuje rzecznik prasowy Grupy PŻM Krzysztof Gogol, łącznie statki Grupy PŻM przewiozły do lipca br. 7,9 mln ton ładunków, o 0,3 mln mniej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Utrzymany został poziom przewozów najważniejszego towaru dla PŻM, czyli zbóż (2,1 mln ton w tym roku, podobny poziom w 2019 r.).
Przewozy nawozów sztucznych spadły z 840 tys. ton w ub. r. do 566 tys. ton w tym roku. Więcej przewieziono fosforytów (w pierwszej połowie tego roku 389 tys. ton, w roku ubiegłym 326 tys. ton).
Ogólnoświatowe zjawisko zahamowania produkcji samochodów w czasie pandemii odbiło się na wynikach przewozów stali przez statki PŻM. O ile w pierwszych sześciu miesiącach ubiegłego roku było to 333 tys. ton, to w tym roku, znacznie mniej bo 166 tys. ton.
Statystki przewozowe za pierwsze półrocze PŻM, warto odnieść do sytuacji globalnej w przewozach morskich. Według danych publikowanych przez czołowe biuro brokerskie rynku żeglugowego, firmę Clarksons, z powodu pandemii koronawirusa, najważniejsza dla globalnego rynku masowców chińska gospodarka, skurczyła się w I kw. o 6,8% Stany Zjednoczone (I kw. 0,3%.) prognozują na cały 2020 rok 8%. spadku GDP, natomiast dla strefy euro prognozowany spadek wynosi 10,2%.
Do lipca produkcja stali w całej Unii Europejskiej skurczyła się o 15%, a oparta na węglu gospodarka Indii, zanotowała spadek zakupów węgla aż o 19%.
Armatorzy średnich masowców – takich jak PŻM, dla których najważniejszym ładunkiem są zboża, swoją uwagę w maju i czerwcu koncentrowali na Brazylii, gdzie w tym czasie trwa szczyt przeładunkowy soi. W tym roku kraj ten notuje rekordowy eksport tego towaru. W maju było to 15 mln ton, a w czerwcu 13,8 mln ton (czerwcowa sprzedaż brazylijskiej soi była o 58%. wyższa niż w czerwcu ubiegłego roku). Łącznie w pierwszym półroczu br. Brazylijczycy wyeksportowali 62,1 mln ton soi, czyli o 41% więcej niż rok wcześniej.
Generalnie światowy handel surowcami i towarami przewożonymi drogą morską zmniejszył się w pierwszym półroczu o 6% natomiast dla całego roku przewiduje się spadek na poziomie 5,6%

Fot. PŻM