WARSZAWA: 17:27 | LONDYN 15:27 | NEW YORK 10:27 | TOKIO 00:27

Rejestracja jachtów prosta, szybka, tania i przez Internet. Sejm przyjął ustawę o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających

Dodano: 15 kw. 2018, 21:02

12 kwietnia Sejm RP przyjął rządowy projekt ustawy o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m. Ustawa porządkuje i upraszcza obecne przepisy.
Obecnie istnieje 6 różnych rejestrów, w których mogą być rejestrowane jachty śródlądowe i morskie. Rejestry prowadzone są przez: Polski Związek Żeglarski (dwa rejestry – morski i śródlądowy), Polski Związek Motorowodny i Narciarstwa Wodnego, starostów, izby morskie i urzędy morskie. Szczegółowe regulacje dotyczące obowiązku rejestracji, takie jak parametry jednostek podlegających obowiązkowej rejestracji oraz procedury rejestracji, wymagane dokumenty i opłaty, są w każdym przypadku różne. Stan ten jest niekorzystny zarówno dla właścicieli i armatorów (niespójny, nieprzejrzysty system, problemy w funkcjonowaniu poszczególnych rejestrów jak np. długie oczekiwanie na wydanie dokumentów rejestracyjnych), jak i dla administracji (brak wiarygodnych informacji o flocie, brak możliwości szybkiego potwierdzenia danych w sytuacjach kryzysowych, np. podczas prowadzenia akcji ratunkowej, brak rejestru w formie elektronicznej).
Na mocy ustawy utworzony zostanie jeden rejestr dla wszystkich jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m, obejmujący jednostki śródlądowe i morskie, żaglowe i motorowe, w tym przeznaczone do połowu ryb, z pozostawieniem możliwości rejestracji w polskim rejestrze okrętowym prowadzonym przez izby morskie, co umożliwi ustanowienie hipoteki morskiej.
Obowiązek rejestracji będzie dotyczył wszystkich jachtów i innych jednostek pływających o długości co najmniej 7,5 m lub o mocy silnika co najmniej 15 kW. Mniejsze jednostki można będzie rejestrować na wniosek właściciela. Rejestracja będzie prosta, szybka i tania. Aby zapewnić łatwy dostęp obywateli do punktów rejestracji, będzie jej można dokonać w dowolnym starostwie, PZŻ lub PZMWiNW, a ponadto będzie istniała możliwość składania wniosków drogą elektroniczną (za pośrednictwem e-Puap).
Rejestr będzie prowadzony w formie elektronicznej i będzie zapewniał stały dostęp do danych (24/7) dla służb ratowniczych, organów ścigania i administracji państwowej. Dokument rejestracyjny będzie miał jeden wzór, będzie jednocześnie dowodem polskiej przynależności państwowej i dowodem własności jednostki. Będzie miał on prostą i wygodną formę plastikowej karty. Dokument będzie zawierał dane o podstawowych parametrach jednostki pływającej oraz informacje niezbędne dla uprawiania bezpiecznej żeglugi na danej jednostce pływającej (tj. max. liczbę osób na pokładzie i max. siłę wiatru i wysokość fali).
Pozostałe dane (w tym podawane dobrowolnie dla wygody odbiorców, jak np. numer telefonu w sytuacjach alarmowych, numer silnika zaburtowego z tabliczki znamionowej) będą dostępne w elektronicznej bazie danych i można je będzie aktualizować na wniosek właściciela za pośrednictwem e-Puap. Wprowadzone zostaną mechanizmy utrudniające powtórną legalizację skradzionego sprzętu, poprzez obowiązek posiadania oznakowania na kadłubie, zbieranie danych o numerze identyfikacyjnym, obowiązek przedstawiania dokumentu potwierdzającego własność podczas rejestracji, czy obowiązek informowania o zbyciu.

Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej