WARSZAWA: 01:41 | LONDYN 23:41 | NEW YORK 18:41 | TOKIO 08:41

Rekordowy gdański DCT

Dodano: 18 sty 2016, 12:47

DCT Gdańsk, największy polski terminal kontenerowy, zakończył 2015 r. wynikiem operacyjnym na poziomie 1 069 705 TEU, kontynuując w ten sposób unikalny w historii polskiej konteneryzacji trend corocznego przekroczenia granicy 1 mln przeładowanych kontenerów zapoczątkowany w 2013 r. Mimo zaobserwowanego spowolnienia gospodarczego na świecie, a co za tym idzie spadku przeładunków we wszystkich terminalach kontenerowych w regionie, DCT Gdańsk utrzymał rolę lidera w tej części Morza Bałtyckiego.
Maciek Kwiatkowski, Prezes Zarządu DCT Gdańsk S.A.: „Globalna sytuacja ekonomiczna oraz spadające obroty handlu międzynarodowego w naturalny sposób oddziałują na podmioty znajdujące się w łańcuchu transportowym towarów, a takim podmiotem niewątpliwie jest DCT. Tylko w polskich terminalach odnotowano spadek na poziomie ok. 13% w stosunku do roku poprzedniego. Dzięki zaangażowaniu załogi i aktywnej współpracy z partnerami biznesowymi nam udało się jednak zminimalizować ten niekorzystny trend, wskutek czego spadek w DCT Gdańsk jest o 3% niższy w porównaniu do ogólnego wyniku terminali w Polsce.”
W 2015 r. DCT Gdańsk zainicjowało lub zrealizowało szereg projektów inwestycyjnych, znacząco rozwijając także współpracę handlową z liniami żeglugowymi.
Maciek Kwiatkowski: “Rok 2015 był szczególny pod wieloma względami. Na początku minionego roku miała miejsce inauguracja budowy drugiego głębokowodnego nabrzeża. Prace budowlane postępują zgodnie z harmonogramem, w grudniu 2015 r. zakończone zostało wbijanie ściany szczelnej przyszłego nabrzeża, a wykonawca przeniósł ciężar robót na część lądową. Istotnym wydarzeniem w rozwoju firmy było także, poza kontynuacją obsługi wolumenu kontenerowego Maersk Line (ML), rozpoczęcie współpracy z dwoma znaczącymi aliansami: 2M, w którego skład oprócz ML, wchodzi druga największa linia kontenerowa świata: Mediterranean Shipping Company (MSC) oraz G6, którego serwis oceaniczny zawija do Gdańska co tydzień od sierpnia 2015 roku, a w skład wchodzi 6 linii żeglugowych – APL, Hyundai Merchant Marine (HMM), Mitsui O.S.K. Lines (MOL), Hapag-Lloyd, Nippon Yusen Kaisha (NYK), Orient Overseas Container Line (OOCL). Z nadzieją oraz wielkimi oczekiwaniami patrzymy w przyszłość. W 2016 r. planujemy zakończyć budowę nowego nabrzeża, udostępniając naszym partnerom biznesowym istotnie zwiększone moce operacyjne dla obsługi transportowanych przez nich towarów z korzyścią dla całego regionu i wszystkich podmiotów, w tym budżetu państwa, czerpiących z rosnącej wymiany handlowej.”
W 2015 terminal kontenerowy DCT Gdańsk zakończył również realizację projektu inwestycyjnego o wartości ok. 90 mln zł. Środki, których część pochodzi z funduszy Unii Europejskiej przeznaczono na zakup specjalistycznego sprzętu przeładunkowego, zagospodarowanie wewnętrznej rezerwy terenowej, zmodernizowanie podtorza suwnic nabrzeżowych STS oraz wdrożenie systemów podnoszących bezpieczeństwo na terminalu. Zakup nowego sprzętu umożliwił zwiększenie zdolności przeładunkowej terminalu, co jeszcze bardziej umocniło jego pozycję rynkową, przyczyniając się do wzrostu konkurencyjności Spółki i roli Gdańska, jako najważniejszego w Europie Środkowo-Wschodniej głębokowodnego terminalu kontenerowego w akwenie Morza Bałtyckiego, zaś atrakcyjność DCT w zakresie obsługi największych statków kontenerowych, należących do klasy ULCC (ultra large container carrier) i przypływających bezpośrednio z Dalekiego Wschodu, została potwierdzona przez rozpoczęcie współpracy z aliansami 2M i G6.
Grzegorz Pawłowski rzecznik prasowy DCT

photo: Kacper Kowalski / aeromedia.pl

photo: Kacper Kowalski / aeromedia.pl


fot. Mateusz Ochocki / KFP

fot. Mateusz Ochocki / KFP


Fot. DCT