WARSZAWA: 02:03 | LONDYN 00:03 | NEW YORK 19:03 | TOKIO 09:03

Rekordowy rok dla gdyńskiego portu

Dodano: 26 sty 2015, 22:31

W 2014 roku w gdyńskim porcie przeładowano 19,4 mln ton towarów, tj. o blisko 10% więcej niż w roku poprzednim. Jest to zarazem najlepszy wynik w całej jego dotychczasowej historii. Więcej w ubiegłym roku przeładowały porty: Szczecin-Świnoujście 23,4 mln ton oraz Gdańsk – 32,2 mln ton. Łącznie obroty w tych trzech głównych portach polskich wyniosły ponad 75 mln ton.
Na poniedziałkowej konferencji prasowej Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A., Janusz Jarosiński podkreślił, że był to bardzo dobry rok dla całego portu i że na szczególne wyróżnienie zasługuje kilka wydarzeń. Mimo iż Gdańsk przeładował znacznie więcej kontenerów, gdyński port nadal dzierży palmę pierwszeństwa na polskim rynku kontenerowym, ponieważ przez Gdynię przechodzi najwięcej kontenerów kierowanych do polskich odbiorców i wysyłanych przez nich do odbiorców zagranicznych.
Drugim wydarzeniem w 2015 roku było zakończenie procesu prywatyzacji spółek eksploatacyjnych gdyńskiego portu. Ostatnią, którą ZMPG sprzedał w czerwcu ubiegłego roku za blisko 58 mln zł, był Bałtycki Terminal Drobnicowy Gdynia Sp. z o.o. Pierwszym był sprywatyzowany 12 lat temu obecny terminal kontenerowy BCT, potem terminal zbożowy i mniejsze spółki, które dziś osiągają bardzo dobre wyniki – podkreślił prezes J. Jarosiński.
Wyniki eksploatacyjne idą w parze z efektami ekonomicznymi. W 2015 roku ZMPG S.A. osiągnął przychody z działalności gospodarczej, przekraczające 235 mln zł. Według wstępnej wersji sprawozdania finansowego (przed weryfikacją przez biegłego rewidenta) zysk netto wyniósł 110 mln zł, natomiast wskaźnik EBITDA (zysk + amortyzacja) 68 mln zł. Na inwestycje w ubiegłym roku wydano ponad 192 mln zł, z czego większość – na prace budowlane i modernizacyjne. Do najważniejszych należało zagospodarowanie rejonu Nabrzeża Bułgarskiego, na które wydano 55,9 mln zł, także przebudowa Nabrzeża Szwedzkiego, rozbudowa infrastruktury portowej do obsługi statków ro-ro z dostępem drogowym i kolejowym czy pogłębianie toru podejściowego (docelowo ma on wynosić 17 m) i akwenów wewnętrznych oraz szereg innych nieco mniejszych, lecz ważnych zadań. Również na najbliższe lata Zarząd Morskiego Portu Gdynia planuje kontynuację szeregu inwestycji, które mają na celu realizację zakładanej strategii do 2017 roku: utrzymanie uniwersalnego charakteru portu i posiadanej przewagi rynkowej, stworzenie nowoczesnego potencjału oraz pełnej dostępności transportowej do portu, będącej warunkiem rozwoju multimodalnej platformy logistycznej. Wszystko zaś ma służyć utrwaleniu wizerunku portu gdyńskiego jako portu przyjaznego otoczeniu – stwierdził na konferencji prasowej wiceprezes ZMPG S.A. Walery Tankiewicz.  (ls)

Do pobrania:
Materiały konferencyjne Portu Gdynia

 

DSC039900