WARSZAWA: 17:53 | LONDYN 15:53 | NEW YORK 10:53 | TOKIO 00:53

Stocznia Crist rozpoczyna budowę promu dla Islandii

Dodano: 09 maj 2017, 22:38

Stocznia Crist S.A. rozpoczyna prace produkcyjne nad budową promu pasażersko-samochodowego dla armatora z Islandii. 9 maja odbyło się pierwsze cięcie stali na nową jednostkę. Prom będzie obsługiwać połączenia pomiędzy wyspami islandzkiego archipelagu Westmana.
Jednostka o stoczniowym numerze budowy NB70, obsługiwać będzie trasę pomiędzy Landeyjahöfn i Vestmannaeyjar – wyspami leżącymi w archipelagu Westmana. Vestmannaeyjar znane jest jako urokliwe, powulkaniczne miejsce wycieczek oraz ze słynnego zdjęcia samotnego domu położonego nieopodal urwiska.
Czas podróży na tej trasie wyniesie zaledwie 20 minut. Będzie to możliwe dzięki parametrom i wyposażeniu jednostki zapewniającym wysoką manewrowość oraz wydajnemu układowi napędowemu. Statek wyposażony zostanie w hybrydowy system napędu głównego.
Nowoczesna konstrukcja NB 70 pozwala na operowanie w bardzo trudnych warunkach morskich – południowe wody Islandii zdominowane są przez długie fale oceaniczne oraz krótkie fale lokalne wywołane przez wiatr. Zimą nie rozpieszczają również warunki pogodowe – niskie temperatury oraz ulewne deszcze ale, jak zapewniają wykonawcy- nawet tak trudne warunki nie będą stanowić trudności dla promu wyprodukowanego w stoczni CRIST.
– NB 70 będzie dodatkowo przystosowany do okazjonalnych wyjazdów do innych, dalszych portów, stąd projekt oraz wykonanie jednostki są wysoce specjalistyczne – podsumowuje Radosław Pallach, Project Manager Crist SA.
Prom obsługiwany będzie przez dziesięcioosobową załogę, pomieści także od 390 pasażerów w sezonie zimowym do 540 w sezonie letnim. Różnica wynika z zewnętrznego tarasu niemożliwego do wykorzystania w zimie ze względu na niesprzyjające warunki pogodowe.
Całość prac projektowych od dokumentacji klasyfikacyjnej po dokumentację roboczą powstaje w Polsce. Zamawiającym jest Vegagerðin – Islandzki Urząd Transportu Drogowego, który zarządza prawie 13 000 km dróg krajowych Islandii. Wśród typowych zadań urzędu, takich jak planowanie, projektowanie czy też utrzymanie dróg, Vegagerðin zajmuje się także nadzorowaniem firm świadczących usługi transportu promowego. Prom powinien zostać przekazany do eksploatacji w połowie 2018 roku.
Podstawowe dane jednostki:
Długość całkowita: 69,38 m
Szerokość: 15,10 m
Maksymalna pojemność: 540 pasażerów + 10 osób załogi