WARSZAWA: 08:18 | LONDYN 06:18 | NEW YORK 01:18 | TOKIO 15:18

Terminal LNG w Świnoujściu będzie rozbudowany i bardziej bezpieczny (zdjęcia z uroczystości)

Dodano: 10 lis 2017, 1:26

9 listopada br. w Urzędzie Wojewódzkim w Szczecinie przedstawiciele spółki Polskie LNG podpisali dwa ważne dokumenty dla rozwoju świnoujskiego terminalu LNG. Pierwszy z nich to list intencyjny z Morskim Oddziałem Straży Granicznej dotyczący lokalizacji nowego stanowiska dla jednostek pływających SG. Drugi dokument to porozumienie z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. dotyczące rozbudowy terminalu o kolejne nabrzeże.
-Od początku powstania terminalu LNG w Świnoujściu, jednostki pływające Straży Granicznej zabezpieczają transporty LNG asystując gazowcom, które wchodzą, a po rozładunku wychodzą z portu w Świnoujściu. Budowa stanowiska dla naszych jednostek w rejonie terminalu z pewnością zwiększy bezpieczeństwo samego terminalu, ale także wpłynie na zwiększenie bezpieczeństwa procesu transportu – powiedział Piotr Patla, Komendant Morskiego Oddziału Straży Granicznej.
Dzięki podpisaniu listu intencyjnego ze Strażą Graniczną możliwe będzie zlokalizowanie stanowiska dla jednostek pływających Straży Granicznej w rejonie basenu portowego w Świnoujściu.
Porozumienie dotyczące budowy nowego nabrzeża w terminalu zawarły Polskie LNG oraz Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.
– Wybór Świnoujścia na lokalizację w tamtejszym porcie terminalu do rozładunku LNG był niezwykle ważną decyzją, tak dla rozwoju samego portu, jak i miasta oraz regionu Pomorza Zachodniego. Ta inwestycja może poprowadzić Świnoujście do roli bałtyckiego lidera w przeładunkach LNG. Powstanie drugiego nabrzeża umożliwi realizację przez Terminal LNG dodatkowych usług, takich jak załadunek i rozładunek zbiornikowców małej i średniej skali, przeładunek LNG typu transshipment (ze statku przy nabrzeżu rozładunkowym na statek przy nabrzeżu przeładunkowym), załadunek jednostek bunkrujących skroplony gaz ziemny oraz bunkrowanie gazu ziemnego powiedział Dariusz Słaboszewski prezes ZMPSiŚ S.A.
Dziś świnoujski terminal LNG posiada możliwości techniczne, aby pokryć ok. 30% całego krajowego zapotrzebowania na gaz ziemny. Po zwiększeniu mocy regazyfikacyjnej do 7,5 miliarda metrów sześciennych, co związane jest z budową kolejnego zbiornika, terminal LNG w Świnoujściu przy obecnej wielkości rynku, uzyska możliwość zaspokojenia ok. 50% zapotrzebowania naszego kraju na gaz ziemny.
Bardzo ważną zaletą terminala jest możliwość odbioru surowca od dowolnego dostawcy. Do Świnoujścia zawijały już gazowce z surowcem z Kataru (to największy producent LNG na świecie), Norwegii, a ostatnio także ze Stanów Zjednoczonych. Terminal ma również możliwość przeładunku LNG na autocysterny, a w przyszłości planowane jest również wykorzystanie istniejącej bocznicy kolejowej, co pozwoli na przeładunek LNG na cysterny kolejowe.
-Dzisiejsza uroczystość to kolejny ważny krok w zacieśnianiu współpracy a naszymi interesariuszami. Cieszę się, że w ważnym i ambitnym projekcie rozbudowy terminala LNG mamy partnerów, którzy rozumieją strategiczne znaczenie tej inwestycji. Wspólnie chcemy wzmocnić poziom bezpieczeństwa zarówno w kontekście eksploatacji terminalu, jak również szerzej rozumianego bezpieczeństwa energetycznego Polski- powiedział Bartłomiej Słoma, prezes spółki Polskie LNG.
Decyzja o rozbudowie Terminalu LNG została podjęta na podstawie wyników studium wykonalności z sierpnia bieżącego roku. Realizacja projektu zakłada wykorzystanie środków unijnych w ramach działania 7.1. Funduszu POliŚ. Zakończenie rozbudowy terminalu o drugie nabrzeże planowane jest na rok 2021.