WARSZAWA: 23:11 | LONDYN 21:11 | NEW YORK 16:11 | TOKIO 06:11

Wycieczkowce w Trójmieście – to był ciekawy sezon

Dodano: 10 gru 2014, 14:15

Jeden z wycieczkowców przy nabrzeżu w GdyniSezon turystyki morskiej na Wschodnim Wybrzeżu trwa pięć miesięcy. W gdyńskim porcie zaczął się 7 maja, a zakończył 27 września. W tym czasie do Gdyni zawinęły 52 statki, na których wypoczywało 91.971 zagranicznych turystów. Niektóre statki przypływały kilkakrotnie.

Najczęściej, bo po 9 razy, w Gdyni gościły dwie jednostki: duży (69203 GT i długości 252 m) wycieczkowiec bandery włoskiej „Aidabella” oraz jeszcze większy panamski „MSC Orchestra” o pojemności 92409 GT i długości 292 m. Największym jednak statkiem, jaki kiedykolwiek zawinął do polskich portów, okazał się „Celebrity Eclipse”, pływający pod banderą maltańską, mający ponad 317 m długości i pojemność 121 878 GT. Zbudowany w 2010 roku przez stocznię niemiecką cruiser kosztował 750 mln dolarów i na swoich 17 pokładów może zabierać 2850 pasażerów, którzy są obsługiwani przez ponad 1270-osobową załogę. Jest to prawdziwa pływająca oaza luksusu i przepychu z licznymi sklepami, butikami, restauracjami, kawiarniami, barami czy też przybytkami kultury i rozrywki. Amatorzy sportu i rekreacji mają tam do dyspozycji trzy baseny (w tym jeden kryty), luksusowe Aqua SPA lub też The Lawn Club, czyli na najwyższym pokładzie 2 tys. metrów kwadratowych przystrzyżonego trawnika do gry na świeżym powietrzu w krykieta czy mini golfa. Było to pierwsze zawinięcie tego statku do polskiego portu. Z tej okazji w Alei Statków Pasażerskich przy Nabrzeżu Pomorskim portu gdyńskiego została odsłonięta specjalna tablica.

Po półrocznej przerwie do gdyńskiego portu znów zaczną zawijać kolejne statki pasażerskie. 4 maja sezon 2015 rozpocznie ”MSC Musica”, pływający pod banderą panamską. Jest to pierwszy wycieczkowiec z klasy „Musica” zbudowany 8 lat temu dla włoskiego armatora Mediterranean Shipping Company zaliczanego do światowych potentatów w morskim przewozie kontenerów. Statek o długości 293 m ma 13 pokładów i może zabierać 2550 pasażerów, oferując im wykwintne dania kuchni włoskiej, śródziemnomorskiej i międzynarodowej oraz szereg rozrywek na morzu. Statek ten po raz pierwszy zawinie do Gdyni, a w sezonie będzie tam jeszcze osiem razy. Największym wycieczkowcem, podobnie jak w zakończonym właśnie tegorocznym sezonie, będzie „Celebrity Eclipse” o długości ponad 317 m . Łącznie w gdyńskim porcie w 2015 roku spodziewanych jest 59 statków, z których większość to kolosy, mierzące powyżej 250 m długości.

Gdańsk_Wycieczkowce przy Nabrz.Obr. Westerplatte

 

Warto przypomnieć, że najlepszym w historii gdyńskiego portu okazał się rok 2009, kiedy to przy jego nabrzeżach gościło 97 statków różnych bander. Potem ogólnoświatowy kryzys odbił się także na wynikach turystyki morskiej, a poza tym coraz większą konkurencję stanowił gdański port, oferując – ze względu na znaczne rezerwy terenów i akwenów – coraz dogodniejsze warunki przyjmowania statków i pasażerów przy stosowaniu preferencyjnej polityki cenowej. W szczytowym roku 2009 do Gdańska zawinęło 40 statków, mających na pokładach ponad 16.750 turystów. W kolejnych latach liczba cruiserów znacznie spadła i dopiero w bieżącym zbliżyła się do tamtego poziomu: łącznie gdański port przyjął 39 statków z blisko 15 tys. pasażerów. Największym był blisko 207-metrowy „Boudicca” (znany wcześniej jako „Royal Viking Sky”), pływający pod banderą Wysp Bahama, choć należący do skandynawskiego armatora i operatora Fred. Olsen Cruise Lines. Jednostka może zabierać 900 pasażerów, oferując im rozrywki i odpoczynek na 8 pokładach. Wszystkie pozostałe statki, jakie zawijały w tym roku do Gdańska, to raczej cruisery średniej wielkości i małe. Pozwalało to na cumowanie 2-3 jednostek jednocześnie przy Nabrzeżu Obrońców Westerplatte, blisko samego wejścia do starego portu (tam kierowano większość jednostek pasażerskich, a także przy Nabrzeżu WOC II oraz Nabrzeżu Kpt. Ziółkowskiego. Najmniejszym był mv „Serenissima” długości 87,4 m zbudowany 11 lat temu i określany jako uroczy oldtimer, ponieważ w ubiegłym roku został całkowicie przebudowany i przystosowany do nowoczesnych standardów dla 110 pasażerów.