Dodano: 20 lip 2016, 11:09
14 firm złożyło wnioski o dopuszczenie do przetargu na zaprojektowanie i budowę tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin w Świnoujściu, który ma zastąpić funkcjonujące obecnie przeprawy promowe. Do postępowania przystąpiły firmy i konsorcja z Polski, Hiszpanii, Włoch, Austrii, Szwajcarii, a nawet z Chin i Turcji.
Po wstępnej weryfikacji wniosków, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosi listę podmiotów spełniających warunki uczestnictwa w postępowaniu, do których przesłane zostaną zaproszenia do składania ofert cenowych.
Tunel drążony będzie w korytarzu północnym. Całkowita długość inwestycji wyniesie około 3,4 kilometra, w tym 1,44 kilometra jednorurowego tunelu, który zostanie wykonany za pomocą tarczy TBM (ang. Tunnel Boring Machine). Średnica wewnętrzna tunelu wyniesie 12 metrów, zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości 3,5 m. Poniżej jezdni powstanie tunel ewakuacyjny.
– Dla Świnoujścia budowa tunelu to spełnienie wieloletnich marzeń o stałym połączeniu miasta z resztą Polski. Absurdem jest sytuacja, w której w sezonie, mimo dobrze funkcjonującej przeprawy promowej, szybciej dojedziemy samochodem ze Świnoujścia do Szczecina przez Niemcy niż korzystając z krajowych połączeń. Budowa tunelu to także szansa na jeszcze bardziej dynamiczny rozwój naszego miasta- mówi Robert Karelus, rzecznik prasowy prezydenta Świnoujścia.
Materiały: GDDKiA