WARSZAWA: 18:39 | LONDYN 16:39 | NEW YORK 11:39 | TOKIO 01:39

30 mln ton towarów w zespole portów Szczecin-Świnoujście

Dodano: 16 gru 2020, 16:14

Pomimo trudnych okoliczności związanych z pandemią koronawirusa zespół portów Szczecin-Świnoujście jest w pełni operacyjny we wszystkich obszarach i wiele wskazuje na to, że zakończy rok z wynikiem niemal identycznym, jak w 2019 roku oscylującym wokół 32 mln ton obsłużonych towarów. Właśnie w portach obsłużono 30-milionową tonę towarów.
Dalszemu rozwojowi portów w Szczecinie i Świnoujściu ma służyć wielomiliardowa historyczna wręcz ofensywa inwestycyjna kontynuowana w 2020 roku zarówno przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, jak i inne podmioty, w tym Urząd Morski w Szczecinie, PKP PLK oraz GDDKiA. Dzięki tym projektom porty zmienią swoje oblicze, stając się nowoczesnym, przyjaznym środowisku i dobrze skomunikowanym z zapleczem miejscem do prowadzenia biznesu.
Modernizacja toru wodnego to inwestycja Urzędu Morskiego w Szczecinie o wartości ok. 1,4 mld zł. Obejmuje jego pogłębienie do 12,5 m na odcinku ok. 62 km, z równoczesnym poszerzeniem do 100 m oraz m.in. przebudowę skarp brzegowych, pogłębienie i poszerzenie obrotnic dla statków, a także budowę dodatkowych konstrukcji hydrotechnicznych w postaci dwóch sztucznych wysp. Ten projekt znacząco poprawi ofertę portów umożliwiając zawijanie większych jednostek do szczecińskiego portu, a w konsekwencji pozyskanie dodatkowych kontrahentów i ładunków.

W związku z tym projektem ruszyły dwa wielkie przedsięwzięcia ZMPSiŚ w porcie w Szczecinie w rejonie Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego. Spółka podpisała kontrakty z ich wykonawcami: dla projektu „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego” z konsorcjum firm NDI Sp. z o.o. oraz NDI SOPOT S.A., a dla przedsięwzięcia: „Poprawa dostępu do Portu w Szczecinie w rejonie Basenu Kaszubskiego” z gdańską Korporacją Budowlaną DORACO.
W Świnoujściu na Terminalu Promowym łączone są dwa stanowiska promowe w jedno duże, największe na Bałtyku. Docelowo ma ono mieć długość 270 m. Dzięki temu będzie można obsłużyć największe promy wchodzące na Bałtyk. ZMPSiŚ SA tworzy terminal intermodalny, gdzie transport kolejowy w relacji z promami będzie odgrywał kluczową rolę, powstają dodatkowe tory kolejowe, a istniejące są modernizowane. Budowany jest również parking na 278 ciężarówek.
W Szczecinie i Świnoujściu trwają największe w historii prace budowlane modernizujące dostęp kolejowy do portów. Po ich zakończeniu do portów pojadą dłuższe i cięższe składy. Pociągi towarowe będą mogły mieć długość nawet 750 metrów przy obciążeniu na oś 21kN
Na terminalu LNG w Świnoujściu trwa budowa trzeciego zbiornika oraz kolejnego nabrzeża.
Trwa procedura wyłaniania operatora Głębokowodnego Terminala Kontenerowego w Świnoujściu.
Jeśli uda się zrealizować wszystkie zamierzenia inwestycyjne, to w 2050 roku zespół portów Szczecin-Świnoujście będzie dysponować potencjałem mogącym obsłużyć niemal trzykrotnie więcej ładunków niż obecnie.