Dodano: 17 mar 2025, 10:01
„Kairo” był pierwszym statkiem zbudowanym w Stoczni Szczecińskiej po przemianach politycznych i gospodarczych końca lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku. Od tej jednostki rozpoczęła się droga, która doprowadziła szczecińską fabrykę statków do grona największych producentów kontenerowców na świecie.
W 1989 roku Stocznia Szczecińska odkupiła od niemieckiej stoczni Rickmer’s Werft projekt techniczny kontenerowca o pojemności 1000 TEU. Po niezbędnych korektach, projekt zaadoptowano do możliwości technicznych i technologicznych stoczni. Stępkę pod budowę kontenerowca oznaczonego symbolem budowy B 183 położono 12 października 1990 roku, wodowanie odbyło się 14 marca 1991 roku. Statek o nazwie „Kairo” przekazano niemieckiemu armatorowi 24 grudnia 1991 roku.
W tym czasie sytuacja stoczni była bardzo trudna, dlatego od położenia stępki do przekazania statku armatorowi minęło aż 14 miesięcy. Później cykle budowy takich jednostek były już znacznie krótsze.
W latach 1991-1997 Stocznia Szczecińska przekazała armatorom 27 kontenerowców typu B 183, budowanych w czterech seriach. Statki miały 149,7 m długości, 22,94 m szerokości i 8,27 m zanurzenia. Załoga liczyła 24 osoby. Jednostki mogły jednorazowo przewozić 1012 kontenerów.
W swoich zbiorach znalazłem, historyczne już dzisiaj – zdjęcie stojącego na pochylni „Kairo” – kontenerowca, który odmienił losy Stoczni Szczecińskiej.