WARSZAWA: 16:52 | LONDYN 14:52 | NEW YORK 09:52 | TOKIO 23:52

76 lat temu zwodowano ms „Sołdek”

Dodano: 23 paź 2025, 14:24

25 października 1949 roku w Szczecinie uroczyście podniesiono banderę na ms Sołdek” – pierwszym statku w całości zbudowanym w polskich stoczniach.
Półtora roku wcześniej, 24 kwietnia 1948 roku, w Stoczni Szczecińskiej z pochylni „Odra” zwodowano pozostawiony przez Niemców kadłub statku typu „Hansa A”. Było to pierwsze po wojnie wodowanie w polskim przemyśle okrętowym. Statek nazywał się „Oliwa”, później nazwę zmieniono na „Julian Marchlewski”.

Sołdek

Stępkę pod budowę „Sołdka” położono 3 kwietnia 1948 roku, a pierwszy nit, symbolicznie rozpoczynając budowę, wbił ówczesny minister żeglugi Adam Rapacki. 6 listopada 1948 roku w Stoczni Gdańskiej statek zwodowano. Prawie rok później, 22 października 1949 roku, „Sołdek” wyruszył w swój pierwszy rejs z Gdańska do Szczecina i właśnie w Szczecinie 25 października 1949 roku na pierwszym polskim rudowęglowcu uroczyście podniesiono banderę.
Przez 31 lat eksploatacji „Sołdek” odbył 1479 podróży, przewożąc 3,5 mln ton ładunków i zawijając do ponad 60 portów. Statek w czynnej służbie „przeżył” swojego patrona, bowiem Stanisław Sołdek – przodownik pracy, traser ze Stoczni Gdańskiej, którego imię nosi rudowęglowiec, zmarł w roku 1970, a parowiec wycofano z eksploatacji dziesięć lat później. Jako statek – muzeum służy do dziś.
W swój ostatni rejs „Sołdek” wyruszył w grudniu 1980 roku, z ładunkiem 2200 ton węgla ze Szczecina do duńskiego portu Odensee.
Po zakończeniu służby, decyzją ówczesnego dyrektora Polskiej Żeglugi Morskiej, Ryszarda Kargera, w której barwach pływał „Sołdek”, statek przekazano Muzeum Narodowemu w Szczecinie.
„Sołdek” jako ostatni parowiec w polskiej flocie handlowej miał cumować przy Wałach Chrobrego w Szczecinie, pełniąc funkcję pływającego muzeum. Niestety, szczecińskie muzeum nie miało pomysłu na zagospodarowanie ostatniego parowca i statek niszczał, cumując w porcie.
13 kwietnia 1981 roku „Sołdka” przeholowano do Gdańska. W sierpniu 1984 roku rozpoczęto przystosowywanie statku do funkcji pływającego muzeum. Uroczyste otwarcie odrestaurowanej jednostki dla zwiedzających nastąpiło 17 lipca 1985 roku. Dziś „szczeciński” statek stanowi jedną z największych atrakcji turystycznych Gdańska.

Kursy walut

Średnie kursy walut NBP z: data

1 EUR - 1 USD -
1 CHF - 1 GBP -

Redakcja i reklama

Jezeli chcesz się z nami skontaktować lub nawiązać współpracę skorzystaj z formuarza
» kontakt

Wszystkie prawa zastrzeżone INFOMARE.pl

Realizacja portalu: Agencja Interaktywna KULIKOWSKI-IT.pl Projektowanie stron internetowych Szczecin