Dodano: 14 wrz 2021, 14:19
Przez dwa dni specjaliści branży morskiej dyskutować będą na 8. Międzynarodowym Kongresie Morskim w Szczecinie na temat problemów i szans stojących przed gospodarką morską. Symbolicznie obrady kongresu otworzył i inauguracyjny wykład wygłosił Marek Gróbarczyk, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Pełnomocnik rządu ds. gospodarki wodą oraz inwestycji w gospodarce morskiej i wodnej.
Pierwszy dzień zdominowały tematy portowe. Debata otwarcia, w której bezpośrednio w Szczecinie uczestniczyli przedstawiciele największych polskich portów, a także dyrektor Unity Line, Jarosław Kotarski i Magdalena Wrzosek z Ernst&Young, a online obecni byli Lamia Kerdjoudj-Belkaid, Sekretarz Generalna Federation of European Private Port Organization, Annaleena Makila – szefowa European Sea Ports Organization (ESPO) oraz Indra Vonck, manager w Deloitte Financial Advisory Services, odbywała się pod hasłem: Rozwój portów odpowiedzią na wyzwania transportowe przyszłości.
Otwierając dyskusję, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA., Krzysztof Urbaś stwierdził, że jednym z wyzwań stojących przed portami jest dostosowanie infrastruktury portowej do aktualnych potrzeb rynku.
-Port w swojej ofercie powinien być dla klientów przewidywalny. Infrastruktura musi być dostosowana do potrzeb klientów, a oferowane usługi świadczyć trzeba na bardzo wysokim poziomie. Cele i zamierzenia realizowane przez zarządy portów muszą być adekwatne do posiadanych zasobów, a jednym z podstawowych zadań powinno być najbardziej efektywne wykorzystanie posiadanych możliwości.
Najważniejszymi problemami, przed którymi stoją obecnie porty są zagadnienie związane z ochroną środowiska, coraz bardziej nowoczesnymi technologiami, które już są w portach i z pewnością będą się rozwijać, dostosowanie do zmieniającej się sytuacji politycznej i gospodarczej na świecie, a co za tym idzie do zmieniającej się sytuacji demograficznej. Pamiętajmy, że ładunek z portu musi trafić w miejsce, gdzie czekają na niego konsumenci – powiedział Krzysztof Urbaś.
– Polskie porty znajdują się obecnie w bardzo dobrej sytuacji. Mamy teraz swoje przysłowiowe „5 minut” i powinniśmy robić wszystko, aby owe „5 minut” trwało zdecydowanie dłużej. Problemem portów jest inercja inwestycji polegająca na tym, że inwestycje realizowane obecnie będą funkcjonowały przez kilkanaście, a niekiedy kilkadziesiąt lat i w takim horyzoncie czasowym musimy odczytywać potrzeby rynku. W dynamicznie zmieniającej się sytuacji, nie jest to łatwym zadaniem- powiedział Maciej Bąk wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
– Staramy się jak najpełniej odpowiadać na sygnały płynące od gestorów ładunków. Ściśle współpracujemy z PKP PLK, aby móc wysyłać z naszego portu pełne składy wagonów o długości 740 m tak, aby skład w drodze do miejsca docelowego nie był już nigdzie rozdzielany. Oczywiście ważne jest, aby zwiększać średnią prędkość pociągów towarowych, bo to także wpływa na atrakcyjność portów. PKP planując nowe inwestycje i modernizacje już istniejących tras, stara się odpowiadać na nasze oczekiwania- powiedział Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA.
O wyzwaniach stojących przed armatorami mówił dyrektor Unity Line, Jarosław Kotarski, który wskazał, że to, co niedawno znajdowało sie wyłacznie w sferze dyskusji, dziś stało się rzeczywistością.
-Doskonale pamiętam, kiedy mówiło się o niskosiarkowych paliwach w żegludze, jako jednym ze sposobów ochrony środowiska. Dziś takie paliwa już są wykorzystywane. W stoczniach coraz więcej jest zamówień na jednostki wykorzystujące napęd LNG. Coraz częściej mówi się o napędzie elektrycznym, szczególnie w odniesieniu do jednostek wykorzystywanych na krótszych, często lokalnych trasach. Dostosowanie się do coraz wyższych wymagań związanych z ochroną środowiska, przy zachowaniu opłacalności żeglugi to jedno z najważniejszych wyzwań stojących przed armatorami- powiedział Jarosław Kotarski, dyrektor Unity Line.
Druga debata pierwszego dnia kongresu odbywa się pod hasłem: Transport intermodalny kluczem do gospodarczej integracji międzynarodowej na przykładzie inicjatywy Trójmorza i instrumentu TEN-T.
Po południu uczestnicy kongresu dyskutować będą o zielonym ładzie, czyli możliwościach harmonijnego rozwoju gospodarki morskiej z poszanowaniem zasad ochrony klimatu.
Tekst i fot. Wojciech Sobecki