Dodano: 26 lip 2022, 14:12
Od pewnego czasu Morska Stocznia Remontowa „Gryfia” S.A. zamierza sprzedać w trybie przetargu nieograniczonego prom „Gryfia”. Dotychczas odbyło się 6 przetargów (2 w roku 2020 i 4 w roku 2022), w których nie udało się wyłonić oferenta.
Po drugim przetargu, w listopadzie 2020 roku wysłaliśmy do prezydenta Szczecina, Piotra Krzystka i marszałka województwa zachodniopomorskiego, Olgierda Geblewicza pisma z propozycją zakupu promu „Gryfia”.
W pismach napisaliśmy, że chcielibyśmy, aby prom pozostał w Szczecinie i służył mieszkańcom na zasadach ustalonych przez nabywcę.
Reprezentanci władz miasta i województwa, nie tylko nie przystąpili do żadnego z przetargów, ale przez prawie półtora roku, w okresie od listopada 2020, kiedy wysłaliśmy pisma, do marca 2022, kiedy ogłosiliśmy trzeci przetarg, nawet nie usiłowali zaproponować jakichkolwiek form negocjacji.
W „Wyciągu z protokołu posiedzenia Wojewódzkiej Rady Ochrony Zabytków” z dnia 5 listopada 2021 roku znalazł się między innymi taki zapis: „Lech Karwowski, członek Rady, dyrektor Muzeum Narodowego w Szczecinie poinformował, że aby prom „Gryfia” stał się własnością Muzeum Narodowego w Szczecinie, konieczne jest zaangażowanie samorządu, który ustali wartość zakupu oraz wartość i sposób eksploatacji obiektu. Podkreślił, że na razie nie było żadnych rozmów w tej sprawie”.
Zgłaszane propozycje przekazania promu za złotówkę uznajemy za niedorzeczne i świadczące o kompletnej nieznajomości prawa i zasad funkcjonowania przedsiębiorstw w gospodarce rynkowej. Przekazanie majątku przedsiębiorstwa, a częścią tego majątku jest prom „Gryfia”, za „przysłowiową złotówkę” jest nie tylko niezgodne ze statutem naszego przedsiębiorstwa, ale stanowiłoby także rażące naruszenie przepisów prawa.
Do 27 lipca br. oczekujemy na oferty w kolejnym, siódmym już postępowaniu przetargowym.
Pierwszy przetarg zakończono 12 października 2020 roku. Wówczas nie wpłynęła żadna oferta. Podobnie było w drugim przetargu, zakończonym w listopadzie tego samego roku. Również w trzecim przetargu, zakończonym w marcu 2022 roku, nikt się nie zgłosił.
W czwartym postępowaniu, zakończonym 27 kwietnia 2022 roku, wpłynęły dwie oferty. Kiedy komisja przetargowa wezwała uczestników w celu przekazania dodatkowych informacji o rozpoczęciu procedury wpisania promu do rejestru zabytków ruchomych techniki (wniosek o wpisanie promu do tego rejestru złożyło szczecińskie Stowarzyszenie na Rzecz Ochrony Zabytków Kultury Technicznej), oferenci zrezygnowali z zakupu.
W kolejnych postępowaniach, zakończonych w maju i czerwcu bieżącego roku, nie było żadnych ofert. Aktualnie trwa siódmy przetarg, który zakończy się 27 lipca.
W prowadzonych postępowaniach potencjalny nabywca jest zobligowany do podpisania oświadczenia, że w przypadku zakupu prom nie zostanie zezłomowany.
Prom „Gryfia” – krótka historia
Prom kolejowy „Tyras” (eksploatowany później jako „Gryfia”) zbudowała w 1887 roku stocznia Vulkan Stettiner Maschinenbau AG.
W pierwszej połowie XX wieku „Tyras” był własnością Szczecińskiej Izby Przemysłowo-Handlowej i zapewniał połączenie z Dworcem Wrocławskim.
W 1941 roku prom przekazano do Świnoujścia, gdzie eksploatowany był pod nazwą „Swinemunde II”.
W roku 1945 jednostka zatonęła w Świnoujściu. Dwa lata później, w roku 1947, prom wydobyto i przekazano Stoczni Remontowej „Gryfia”. Pod nazwą „Prom Kolejowy II” służył Polskim Kolejom Państwowym do transportu wagonów.
W 1953 roku prom zmienił nazwę na „Gryfia” i pracował w Świnoujściu, następnie trafił do Szczecina.
W 1992 roku w Stoczni Rzecznej w Tczewie nastąpił gruntowny remont jednostki. Podczas prac starą maszynę parową zastąpił napęd spalinowy (silnik PZM Puck). Kominy z autentycznymi znakami armatorskimi stoczni zastąpiono atrapami, ponieważ po zmianie napędu na spalinowy nie spełniały już swojej pierwotnej roli.
W wyniku prac remontowych zmodyfikowano konstrukcję kadłuba, dodając kilka wręg i wzmacniając wzdłużnik denny. W części dziobowej zamontowano stalowe odbijacze. O ponad metr podniesiono nadbudówkę wraz ze sterówką. Wymieniono instalację elektryczną, układy hydrauliczne oraz przebudowano siłownię i pomieszczenia dla załogi. Zdemontowano tory kolejowe, a pokład przystosowano do przewozu 6 samochodów osobowych lub 2 ciężarowych oraz 250 pasażerów.
Po remoncie nastąpiła zmiana klasyfikacji jednostki z promu kolejowo- pasażerskiego na samochodowo-pasażerski.
Po remoncie prom w znacznym stopniu utracił swój pierwotny, „zabytkowy” charakter, ponieważ elementy historyczne zostały zdemontowane i wymienione na nowe.
Część zdemontowanego wyposażenia, w tym między innymi: oryginalny silnik parowy, mosiężną maszynę sterową, parową windę ładunkową oraz agregat prądotwórczy przekazano do Muzeum Narodowego w Szczecinie.
Po zakończeniu remontu „Gryfia” stała się jednostką rezerwową, a do przewozu pracowników wykorzystywany był nowszy prom „Gryfia II”. W roku 2015, po przekazaniu do użytku Mostu Brdowskiego, oba promy wycofano z eksploatacji.
Prom „Gryfia” – podstawowe informacje
Długość całkowita 38,59 m
Szerokość: 6,72 m
Wysokość boczna: 2,60 m
Zanurzenie: 1,90 m
Średnia prędkość: 8 węzłów
Rok budowy: 1887
Rok przebudowy: 1992
Nośność: 100,0 t
Napęd: jeden silnik PZM Puck typ SW 680/195, moc 106,8 kW
Deklarujemy pomoc w przygotowaniu jednostki do ekspozycji
Morska Stocznia Remontowa „Gryfia” S.A. od dwóch lat próbuje sprzedać prom jako nieużyteczny dla funkcjonowania przedsiębiorstwa. Mimo licznych, najczęściej słownych i niestety niezobowiązujących deklaracji, dotychczas żadna z instytucji, którym powinno zależeć na dbałości o historyczne dziedzictwo miasta i regionu, nie wyraziła chęci zakupu jednostki.
Jest to tym bardziej niezrozumiałe, że prom chcielibyśmy sprzedać w cenie złomu i tak określiliśmy jego wartość.
Jeśli prom miałby stanowić dziedzictwo historyczne i służyć mieszkańcom, jako Morska Stocznia Remontowa „Gryfia” S.A. deklarujemy chęć przygotowania jednostki do ekspozycji po bardzo atrakcyjnych, promocyjnych cenach.
Jesteśmy otwarci na wszelkie rozsądne i zgodne z przepisami prawa propozycje dotyczące przyszłości promu „Gryfia”.