Dodano: 28 kw. 2020, 8:35
Cena statku wynika przede wszystkim z kontraktu, który został zawarty przez armatora na budowę statku w stoczni. Ten z kolei stanowi odzwierciedlenie całej gamy czynników rzutujących na to jakiego typu statki opłaca się zamawiać, z jakim wyposażeniem, jakiej jakości, do jakiej pracy maja być przeznaczone i w założeniu na ile lat. Czynniki te wynikają z bieżącej i przewidywanej koniunktury w różnych segmentach rynku transportu morskiego, wiążą się też z możliwościami produkcyjnymi stoczni.
Epidemia koronawirusa oddziałuje na cala branżę morską. Niechybnie będzie miała przełożenie również na ceny statków.
W związku z tym poniżej przedstawione zostały trendy w zakresie kształtowania cen statków w ujęciu kilku minionych lat na świecie, następnie przytoczone trendy obserwowane aktualnie już w trakcie trwania pandemii Covid-19 (najnowsze dane na koniec lutego 2020 r.).
Poziom cen statków w 2019 r. był porównywalny z rokiem 2018. Jednak w niektórych sektorach ceny te nieznacznie się różniły. Największy wzrost cen dotyczył kontenerowców o pojemności 6600 TEU – wzrost cen o 3,6% oraz statków wielozadaniowych – wzrost o 3,3%. Obniżka cen zauważalna została przy statkach takich jak kontenerowce o pojemności 2750 TEU – ceny spadły o 10%, 2500 TEU – spadek cen o 7,2% oraz 13 000 TEU – spadek cen o 5,2%.
Na poniższych wykresach przedstawiono zróżnicowanie cen podstawowych typów statków w latach 2010-2019 (stan na koniec odpowiedniego roku).
Jeżeli chodzi o kształtowanie cen statków już w trakcie 2020 r. i epidemii koronawirusa, na koniec lutego Indeks cen statków (Clarksons Newbuilding Price Index) wyniósł 129 punktów, jeden punkt w dół od jego poziomu z początku roku.
Wskaźniki cen dla nowych statków od końca 2018 roku generalnie pozostały stabilne mimo spadku liczby zamówień i spadku cen płaskich prętów stalowych.
Ceny nowych zbiornikowców pozostają jak dotąd stabilne. Orientacyjna cena VLCC (Very Large Crudge Carrier) o nośności około 320 000 DWT na koniec lutego wynosiła 92 mln USD. Orientacyjna cena tankowca typu Medium Range (MR) o nośności całkowitej wynoszącej około 61 000 DWT nieznacznie się obniżyła i kształtuje się na poziomie 35,5 mln USD.
W sektorze kontenerowców, na koniec lutego, tak jak na początku roku, orientacyjna cena nowej jednostki o pojemności ładunkowej około 21 000 TEU wynosi 146 mln USD, około 3 mln USD mniej niż na koniec 2018 r. Cena orientacyjna za jednostkę o pojemności ładunkowej około 1700 TEU wynosi 25,5 mln USD, co oznacza spadek o 0,25 mln USD w porównaniu z poziomem z początku roku.
Orientacyjna cena gazowca LNG o pojemności ładunkowej wynoszącej około 174000 metrów sześciennych na koniec lutego wynosiła 186 mln USD podczas gdy na koniec 2018 roku wynosiła 182 mln USD.
Opracowanie: Wydział Przemysłu Okrętowego MGMiŻŚ na podstawie materiałów własnych, Clarksons Research Shipping Intelligence Weekly, Raportu CTO „Specjalistyczne badania statystyczne w przemyśle stoczniowym – stan na 31.12.2019 r.” i in.
Źródło wykresów: „Raport CTO „Specjalistyczne badania statystyczne w przemyśle stoczniowym – stan na 31.12.2019 r.”