WARSZAWA: 16:26 | LONDYN 14:26 | NEW YORK 09:26 | TOKIO 23:26

Czy Chińczycy kupią udziały w porcie kontenerowym w Hamburgu?

Dodano: 23 paź 2022, 21:23

Chiński potentat żeglugowy firma COSCO ( China Ocean Shipping Company Limited) chce zainwestować w największym niemieckim porcie kontenerowym w Hamburgu kupując udziały w terminalu kontenerowym należącym do niemieckiego operatora HHLA. Chińczycy uzasadniają zakup „koncentracją przepływu swoich ładunków”.
COSCO posiada tysiąc statków, w tym ponad trzysta do przewozu ładunków masowych, flotę kontenerową o pojemności 1 580 000 TEU oraz liczącą ponad 100 jednostek flotę zbiornikowców. Statki COSCO zawijają obecnie do ponad tysiąca portów na całym świecie.
„COSCO nie jest normalną firmą żeglugową jak np. duński Maersk, lecz jedną z najważniejszych państwowych firm w Chinach. Jest przede wszystkim instrumentem w rękach Pekinu” – wyjaśnia Jacob Gunter, ekspert ze studiów nad Chinami w Instytucie Mercator.

Hamburg

Wejście kapitałowe Chińczyków do HHLA uzgodniono ponad rok temu. Teraz pojawiają się wątpliwości. Plany Chin popiera kancelaria Olafa Scholza, przeciwni są przedstawiciele sześciu ministerstw w tym ministerstwo gospodarki na czele z Robertem Habeckiem.
Jak przekonuje operator portu (HHLA), nie ma powodów przeciwko zatwierdzeniu inwestycji, gdyż COSCO „nie otrzymuje dostępu do portu ani do strategicznego know-how”, nie będzie też posiadać wyłącznych praw do terminalu.
„Współpraca między HHLA i Cosco nie tworzy żadnych jednostronnych zależności” – wyjaśnił rzecznik HHLA. „Wręcz przeciwnie: wpływa na wzmocnienie łańcuchów dostaw, zabezpiecza miejsca pracy i stworzy w Niemczech wartości dodane”.
Rząd federalny bada, czy ewentualna transakcja będzie miała wpływ na bezpieczeństwo kraju. Żadne wiążące decyzje jeszcze nie zapadły.