WARSZAWA: 19:56 | LONDYN 17:56 | NEW YORK 12:56 | TOKIO 02:56

Dobre półrocze w portach w Szczecinie i Świnoujściu

Dodano: 13 lip 2022, 13:24

Zespół portów Szczecin-Świnoujście podsumował pierwsze półrocze br. pod względem przeładunków. Obroty portów były prawie 3% wyższe niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Operatorzy portowi w okresie styczeń-czerwiec br. obsłużyli prawie 17,5 mln ton ładunków.
W portach jest więcej rudy, paliw i LNG. Wzrost r/r wyniósł odpowiednio 68,2%, 29,1% i 34,8%. Terminal LNG w Świnoujściu obsłużył do końca czerwca br. 26 statków z gazem LNG. W tym samym czasie ubiegłego roku było ich o 8 mniej.
Mniej niż rok temu przeładowano węgla (-28,6%), innych masowych (-8%), zboża (-18,7%), drobnicy (-1,8%.), drobnicy promowej (-1,1 %.) oraz kontenerów (-16,1 %.).
Czerwiec bieżącego roku pod względem przeładunków był dla obu portów o 21% lepszy niż czerwiec 2021. Liderami czerwcowych przeładunków są węgiel (+13,8%), ruda (+254,4%), zboże (+95%), paliwa (+54,2%) oraz LNG (+73,7%).

DCIM100MEDIADJI_0998.JPG

– Należy pamiętać, ze od kilku lat porty działają w nadzwyczajnych warunkach. Wcześniej dwa lata pandemii koronawirusa, obecnie wojna na Ukrainie. Te czynniki znajdują odbicie w wielkości obsługiwanych ładunków. Dowodzą tego chociażby przeładunki węgla.
O ile w pierwszym półroczu br. dość znacząco spadły, to jesienią należy spodziewać wzrostów, co będzie efektem podpisanych już kontraktów – informuje Monika Woźniak-Lewandowska z Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.
Spółki przeładunkowe w portach Szczecin-Świnoujście obsługują także coraz więcej towarów z Ukrainy. Ogółem w portach obsłużono dotychczas ponad 150 tys. ton towarów, w tym rudy i zbóż, które drogą morską trafiły do odbiorców m.in. w Holandii i Algierii. W drugim półroczu spodziewany jest znaczący wzrost przeładunków ukraińskiej kukurydzy, rudy żelaza i surówki żelaza.

ZMPSiŚ podejmuje działania ukierunkowane na stały rozwój portów, stwarzając warunki i możliwości do obsługi większej ilości ładunków. Po zakończeniu inwestycji port w Szczecinie zyska nowe i zmodernizowane nabrzeża w rejonie Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego, dostosowane do obsługi większych jednostek.
Terminal promowy w Świnoujściu będzie przystosowany do obsługi transportu intermodalnego. Rozbudowywany jest terminal LNG poprzez budowę dodatkowego stanowiska rozładunkowo-załadunkowego do obsługi mniejszych jednostek LNG: gazowców, bunkierek oraz jednostek feederowych. Z kolei za sprawą inwestycji związanych z budową nowej i modernizacją istniejącej infrastruktury technicznej, oba porty będą bardziej przyjazne środowisku. Systematycznej poprawie ulega też infrastruktura dostępowa, w tym drogi i kolej łączące porty z zapleczem. Przedsięwzięciem, które wpłynie pozytywnie na gospodarkę kraju i regionu oraz dopełni ofertę obu portów będzie z pewnością Głębokowodny Terminal Kontenerowy w Świnoujściu.

DCIM101MEDIADJI_0027.JPG

Kursy walut

Średnie kursy walut NBP z 2023-12-08

1 EUR - 4,3303 1 USD - 4,0181
1 CHF - 4,5913 1 GBP - 5,0458

Redakcja i reklama

Jezeli chcesz się z nami skontaktować lub nawiązać współpracę skorzystaj z formuarza
» kontakt

Wszystkie prawa zastrzeżone INFOMARE.pl

Design: Studio AM | Realizacja portalu: Agencja Interaktywna KULIKOWSKI-IT.pl Projektowanie stron internetowych Szczecin