WARSZAWA: 00:24 | LONDYN 22:24 | NEW YORK 17:24 | TOKIO 07:24

Dobre wyniki przeładunkowe mniejszych portów

Dodano: 07 lut 2019, 21:54

W roku 2018 największe polskie porty morskie (Gdańsk, Szczecin-Świnoujście, Gdynia) przeładowały łącznie ponad 100 mln ton towarów. Liderem jest Gdańsk z przeładunkami na poziomie 49 mln ton – to o 20,7% więcej niż w roku 2017. Najwięcej przeładowano węgla, drobnicy oraz ładunków skonteneryzowanych. Na drugim miejscu znalazł się zespół portów Szczecin-Świnoujście, gdzie przeładowano 28,6 mln ton ładunków. Oznacza to wzrost o 12,5% w stosunku do 2017 roku. Największe wzrosty odnotowano w obrotach węgla i rudy. W Gdyni przeładunki wyniosły 23,5 mln ton, czyli o ponad 10% więcej niż rok wcześniej. Liderem wzrostu okazały się przeładunki drewna oraz drobnica kontenerowa.
Bardzo dobrze poradziły sobie w ubiegłym roku również mniejsze porty. W porcie w Kołobrzegu obroty osiągnęły poziom około 329 tys. ton, tj. o 94 tys. ton więcej niż w roku 2017. W Kołobrzegu dominowały przeładunki masowe, których obroty wyniosły 204,5 tys. ton – na tę wielkość składa się przede wszystkim import kruszywa. Przeładowano także 86 tys. ton surowców drzewnych (kłody drewniane, pelet) oraz 35 tys. ton ryb.
Na wysokim poziomie utrzymuje się również ruch pasażerski. Z oferty statków wędkarskich w minionym roku skorzystało blisko 31,5 tys. pasażerów, a z jednostek cumujących na Przystani Pasażerskiej prawie 307 tysięcy osób. W 2018 roku odbyło się 81 rejsów na wyspę Bornholm, w których uczestniczyło ponad 17 tys. osób. W najbliższym czasie port w Kołobrzegu może zyskać na znaczeniu za sprawą drogi S6, która ma zostać oddana do użytku w bieżącym roku, co usprawni połączenie portu z zapleczem.
Bardzo dobre wyniki odnotował w ubiegłym roku także port w Darłowie, gdzie przeładowano 255,8 tys. ton ładunków – w roku 2017 było to 107,4 tys. ton, dynamika wzrostu wyniosła więc aż 138%. Najwięcej przez port Darłowo wyeksportowano drewna – ponad 100 tys. ton, pochodzącego głównie z wiatrołomów. W imporcie dominowały kruszywa – ponad 65 tys. ton. Na kolejnych miejscach znalazły się produkty zbożowe oraz wyroby z drewna i korka.
W 2018 r. do morskiego portu Darłowo zawinęło 110 statków, to o 57 jednostek więcej niż w roku 2017.
Port Morski Darłowo jest portem handlowo-rybacko-turystycznym, leżącym w ujściu rzeki Wieprza, która wpada tam do Morza Bałtyckiego. Jest położony w odległości około 25 km na zachód od portu Ustka i w odległości 33 km na wschód od portu Kołobrzeg. Łączna długość wszystkich nabrzeży w porcie wraz z falochronami wynosi 5 307 metrów. Do Darłowa mogą zawijać statki o maksymalnym zanurzeniu do 4 m i długości do 75 m.

Fot. Wojciech Sobecki