WARSZAWA: 15:30 | LONDYN 13:30 | NEW YORK 08:30 | TOKIO 22:30

Dobry początek roku w portach Szczecin i Świnoujście

Dodano: 17 lut 2021, 10:17

Rok 2021 w zespole portów Szczecin-Świnoujście rozpoczął się wzrostem przeładunków, które w relacji styczeń 2021 do stycznia 2020 wzrosły o prawie 8%.
Wzrosty zauważalne są w prawie wszystkich grupach towarowych. Liderem miesiąca pod względem przeładowanej ilości była ruda, której obroty wzrosły o prawie 154% W styczniu br. w portach obsłużono masowce z rudą żelaza, rudą manganu i koncentratem cynku.
Nadal na wysokim poziomie utrzymują się przeładunki zbóż (wzrost o 36%) w porównaniu do stycznia ubiegłego roku. Porty obsłużyły w imporcie statki ze śrutą sojową oraz w eksporcie z pszenicą do Hiszpanii i Maroka oraz na Litwę.
Dzięki większemu importowi nawozów, kruszyw i metanolu oraz eksportowi smoły, paku, złomu, szkliwa sodowego i kwasu siarkowego, ładunki określane jako inne masowe zakończyły styczeń br. z dwucyfrowym wzrostem (+23%) w porównaniu do stycznia 2020.
W przypadku drobnicy, w porównaniu do stycznia ubiegłego roku wzrost przeładunków wyniósł 4,2% . O 7% wzrosły przeładunki drobnicy promowej. Więcej było także drobnicy konwencjonalnej – aluminium, celulozy, papieru, wyrobów stalowych i bloków granitowych.
W styczniu br. o 1% wzrosły przeładunki węgla w porównaniu do stycznia 2020. Porty obsłużyły dziewięć dużych masowców z węglem i koksem, w tym import z Australii oraz eksport do Indii, Hiszpanii, Danii i Francji. W styczniu br. o 10,2% wzrosły obroty kontenerów, o 26,1% spadły przeładunki paliw.
Od prawie roku porty pracują w cieniu pandemii koronawirusa. Od jesieni ubiegłego roku przeładunki systematycznie rosną wracając do poziomu z okresu przedpandemicznego. We wrześniu i październiku 2020, licząc rok do roku, przeładowano towarów więcej o 8%. W listopadzie +4,4%, w grudniu +7,5% W efekcie przeładunki są realizowane na poziomie zbliżonym do planowanego. Wpływa na to uniwersalny charakter obu portów, realizujących obsługę ładunków w szerokim zakresie.

Utrzymaniu tego kierunku służą także inwestycje podejmowane przez Zarząd Portu. ZMPSiŚ SA jest jednym z największych inwestorów w regionie. Dzięki obecnie realizowanym inwestycjom porty zyskają nowe i zmodernizowane nabrzeża w rejonie Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego, dostosowane parametrami do obsługi większych jednostek, jakie będą mogły zawijać do portu w Szczecinie po zakończeniu modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m. Terminal promowy w Świnoujściu będzie przystosowany do obsługi transportu intermodalnego. Tam także dzięki kolejnej inwestycji pojawi się nowy parking wraz z całym zapleczem. Rozbudowywany będzie terminal LNG poprzez budowę dodatkowego stanowiska rozładunkowo-załadunkowego do obsługi mniejszych jednostek LNG: gazowców, bunkierek oraz jednostek feederowych. Z kolei za sprawą inwestycji związanych z budową nowej i modernizacją istniejącej infrastruktury technicznej, oba porty będą bardziej przyjazne środowisku. Systematycznej poprawie ulega też infrastruktura dostępowa (drogi i kolej) łączące porty z ich zapleczem. Przedsięwzięciem, które z pewnością znacząco zmieni oblicze obu portów oraz wpłynie na życie gospodarcze regionu będzie głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu.