WARSZAWA: 11:49 | LONDYN 09:49 | NEW YORK 04:49 | TOKIO 18:49

Dobry początek roku w portach w Szczecinie i Świnoujściu

Dodano: 24 kw. 2018, 9:47

Pierwszy kwartał 2018 roku porty w Szczecinie i Świnoujściu mogą uznać za udany. W portach przeładowano 6 808 tys. ton ładunków tj. o 6,2% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Znacząco wzrosły obroty towarów masowych. O 33% w porównaniu do roku ubiegłego zwiększyły się przeładunki węgla, o 25% wyższe były obroty rudy, a o 15% zwiększyły się przeładunki towarów określanych jako „inne masowe”.
Ważny dla portów jest wzrost obrotów węgla, bowiem w ostatnich latach przeładunki tego surowca wykazywały tendencje spadkową. Teraz wydaje się, że sytuacja może się poprawić. Wzrost zapotrzebowania na rudę, może świadczyć o poprawie kondycji przemysłu stalowego zarówno w kraju, jak i u naszych zachodnich i południowych sąsiadów.
Znacząco spadły (50%) przeładunki zboża, ale to ładunek, którego obroty w znacznym stopniu uzależnione są od warunków pogodowych. Jeśli tegoroczne lato będzie bardziej łaskawe dla producentów zbóż, to z pewnością więcej tego ładunku znajdzie się również w polskich portach.
Aby w dłuższej perspektywie utrzymać wzrost przeładunków w portach ujścia Odry, konieczne są inwestycje w infrastrukturę portową i dostępową do portów. Niezwykle ważne będzie pogłębienie toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości technicznej 12,5 m oraz modernizacja Odrzańskiej Drogi Wodnej. Niezbędne są także inwestycje drogowe i kolejowe, które ułatwią dostęp do portów od strony lądu.
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. w najbliższych latach zainwestuje w poprawę i rozwój infrastruktury portowej blisko 1,5 mld zł. Do najważniejszych inwestycji w Szczecinie należeć będą: poprawa dostępu do portu w rejonie Basenu Kaszubskiego (rejon obsługi ładunków masowych) oraz w rejonie Kanału Dębickiego (rejon obsługi ładunków drobnicowych). W Świnoujściu inwestycje skupiać się będą na przystosowaniu infrastruktury terminalu promowego do obsługi transportu intermodalnego oraz budowie stanowiska statkowego do eksportu LNG w porcie zewnętrznym.