Dodano: 16 sty 2024, 19:57
W Szczecinie odbyła się uroczystość inaugurująca wprowadzenie na linię Świnoujście-Trelleborg nowego promu „Epsilon”. Statek zbudowany w 2011 roku we włoskiej stoczni Visentini został kupiony przez Grupę Hass Holding, do której należy Euroafrica, od włoskiego armatora Caronte and Tourist. Do momentu zakupu przez Hass Holding jednostka eksploatowana była w czarterze Irish Ferries, przewożąc ładunki i pasażerów w rejsach między Irlandią i Wielką Brytanią. Ostatnie prace przygotowujące prom do wejścia na linię Świnoujście-Trelleborg prowadzone były w Morskiej Stoczni Remontowej „Gryfia” w Szczecinie.
Operatorem nowej jednostki będzie należąca do Grupy PŻM spółka Unity Line.
– Jest to na dzisiaj wśród polskich armatorów promowych najnowsza i największa jednostka, jeśli chodzi o promy cargo. Mamy nadzieję, że przysłuży się w serwisie Unity Line w naszym wspólnym przedsięwzięciu do rozwoju i umocnienia pozycji polskich armatorów promowych – powiedział Jacek Wiśniewski, dyrektor naczelny Euroafrica Services i jednocześnie prezes Grupy Hass Holding.
Prezes Wiśniewski przypomniał, że w tym roku przypada jubileusz 30 lecia współpracy Euroafriki i Polskiej Żeglugi Morskiej w ramach Unity Line.
Obecny na uroczystości wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka stwierdził, że współpraca pomiędzy firmą Euroafrica i Unity Line jest doskonałym przykładem współpracy biznesu prywatnego z firmą państwową.
– Współpraca pomiędzy firmą Euroafrica a Unity Line jest najlepszym przykładem tego, że to, co prywatne, może bardzo dobrze współpracować z tym, co jest państwowe. Te trzydzieści lat wspólnych działań pokazuje, że taka współpraca jest możliwa, a wręcz pożądana. Jestem przekonany, że ten nowy prom stanie się wizytówką Polski na Bałtyku, że będzie bezpiecznie i profesjonalnie dowoził pasażerów i ładunki do miejsca docelowego – powiedział Arkadiusz Marchewka.
Na uroczystości oprócz armatora, polityków i dziennikarzy obecni byli także goście zagraniczni – przedstawiciele portów Trelleborg i Ystad, szef TT-Line oraz reprezentanci włoskiego towarzystwa klasyfikacyjnego RINA.
Witając przedstawiciela TT-Line, Jacek Wiśniewski powiedział, że chociaż obie firmy armatorskie konkurują ze sobą, to jest to – jak się wyraził – przyjazna konkurencja.
– Jest to bardzo dobry, nowoczesny prom. Jesteśmy dumni, że udało nam się kupić taką jednostkę, ponieważ konkurencja była spora. Pozyskanie takiego tonażu na rynku wtórnym jest w obecnych czasach bardzo trudne, bo armatorzy takich jednostek raczej nie sprzedają. „Epsilon” ma dużą moc maszyn, dużą moc sterów strumieniowych i z pewnością będzie się dobrze sprawdzał w rejsach – powiedział dowodzący promem kpt. ż.w. Arkadiusz Ślaski.
„Epsilon” ma ponad 186 m długości, 25 m szerokości i prawie 3000 metrów linii ładunkowej. Będzie mógł jednorazowo przewieźć 130 samochodów ciężarowych, 261 pasażerów i 38 członków załogi.