WARSZAWA: 07:45 | LONDYN 05:45 | NEW YORK 00:45 | TOKIO 14:45

Intermodal w Świnoujściu – studium wykonalności i projekt budowlano-wykonawczy

Dodano: 25 cze 2017, 22:05

Umowę na „Opracowanie studium wykonalności i wykonanie projektów budowlano-wykonawczych” dla zadania p.n. „Przystosowanie infrastruktury Terminalu Promowego w Świnoujściu do obsługi transportu intermodalnego” podpisano 23 czerwca br. w Zarządzie Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA. Dokument ze strony ZMPSiŚ SA podpisali wiceprezesi Jacek Cichocki oraz Kazimierz Drzazga. Ze strony wykonawcy – konsorcjum firm COMPONO sp. z o.o. z siedzibą w Szczecinie oraz TRACTEBEL ENGINEERING SA z siedzibą w Katowicach – Adam Borowski, reprezentant lidera konsorcjum, firmy COMPONO.
Wykonawca został wyłoniony w drodze przetargu nieograniczonego. Zgodnie z umową ma 11 miesięcy na przygotowanie studium wykonalności i wykonanie projektów budowlano-wykonawczych dla zadania.
Przystosowanie infrastruktury terminalu promowego w Świnoujściu do obsługi transportu intermodalnego, to bardzo ważna inwestycja, której realizacji podjął się Zarząd Portu. Znakomicie wpisuje się w rządowe plany odbudowy przemysłu stoczniowego, bowiem, dokładnie w tym samym dniu (23.06.) położona została w Stoczni Szczecińskiej stępka pod budowę nowego promu dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Jest to także realizacja zapisów listu intencyjnego podpisanego w Ystad 29 sierpnia 2016 r. dotyczącego trójstronnej współpracy pomiędzy ZMPSiŚ SA i PŻB oraz portem Ystad.
Efektami wykonania inwestycji będzie wybudowanie infrastruktury portowej do obsługi dużych promów o długości do 265 metrów w terminalu promowym w Świnoujściu oraz świadczenie nowego rodzaju usług przeładunkowych przy udziale transportu kolejowego na poziomie 30 tys. jednostek intermodalnych w roku 2020. ZMPSiŚ SA szacuje, że do 2040 r. liczba przeładowanych jednostek intermodalnych zwiększy się trzykrotnie.
Projekt zakłada połączenie i przebudowanie stanowisk promowych nr 5 i 6. W rezultacie powstanie nowe nabrzeże o długości 293 m i głębokości 13 metrów. W ramach inwestycji powstaną trzy nowe place postojowe, które zostaną połączone estakadą, stanowiącą nowy wjazd na teren terminalu. Zostaną wybudowane nowe i przebudowane istniejące tory kolejowe, powstanie nowa rampa, przebudowana będzie galeria pasażerska oraz zostanie zakupiony nowy sprzęt przeładunkowy.
W zespole portów Szczecin-Świnoujście blisko połowę stanowią przeładunki z wykorzystaniem transportu intermodalnego. W minionych latach na terenach administrowanych przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA gruntownie zmodernizowano trasy kolejowe. W efekcie spełniają one już parametry wymagane dla tras międzynarodowych magistrali kolejowych. W najbliższych latach rozwijany będzie transport intermodalny.
Realizacji tych zamierzeń służyć ma właśnie modernizacja terminalu promowego w Świnoujściu.
To działanie jest spójne z priorytetami Unii Europejskiej, która kładzie duży nacisk na usprawnienie połączeń w ramach korytarzy transportowych z wykorzystaniem przyjaznych środowisku gałęzi transportu. Zarząd Portu liczy na wzrost masy towarowej, która będzie obsługiwana – z wykorzystaniem korytarza Bałtyk-Adriatyk – przez port w Świnoujściu. Obecnie dynamika wzrostu obrotów towarowych w terminalu promowym w Świnoujściu wynosi w każdym roku ok. 10 procent. W kierunku Skandynawii odchodzi ze Świnoujścia 11 kursów promów dziennie, co daje terminalowi promowemu w Świnoujściu pozycję lidera. Dlatego też dla dalszego rozwoju terminalu kluczowe znaczenie ma dobre skomunikowanie z zapleczem, a wiec dokończenie budowy trasy S3, którą towary są transportowane z południa Europy do Szwecji i w kierunku odwrotnym.
Projekt pn. „Zrównoważone połączenia morsko-lądowe Polska-Szwecja: Zrównoważona autostrada morska Świnoujście-Trelleborg oparta o ulepszoną infrastrukturę, rozwój transportu intermodalnego oraz integrację korytarzy zaplecza” jest współfinansowany z funduszu CEF Unii Europejskiej. Wartość szacunkowa zadania to prawie 133 mln złotych. Poziom dofinansowania to 75,26 %. Przewidywany okres realizacji 2017-2019.

Fot. ZMPSiŚ S.A.

Kursy walut

Średnie kursy walut NBP z: data

1 EUR - 1 USD -
1 CHF - 1 GBP -

Redakcja i reklama

Jezeli chcesz się z nami skontaktować lub nawiązać współpracę skorzystaj z formuarza
» kontakt

Wszystkie prawa zastrzeżone INFOMARE.pl

Realizacja portalu: Agencja Interaktywna KULIKOWSKI-IT.pl Projektowanie stron internetowych Szczecin