WARSZAWA: 10:55 | LONDYN 08:55 | NEW YORK 03:55 | TOKIO 17:55

Jak minęło pierwsze półrocze 2015 roku ?

Dodano: 03 sie 2015, 9:20

O ocenę wyników pierwszego półrocza w największych polskich portach, poprosiliśmy przedstawicieli zarządów, oto co nam powiedzieli:

Dorota Raben Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk

Pierwsze półrocze tego roku upłynęło nadspodziewanie dobrze, a przyznać trzeba, że to niełatwy moment dla portów i żeglugi. Niskie stawki frachtowe na świecie i wprowadzone sankcje unijne względem Rosji spowodowały, że już pod koniec ubiegłego roku zakładaliśmy, że 2015 rok upłynie raczej na poziomie roku ubiegłego. Tymczasem, rynek nas bardzo mile zaskoczył. Osiągnęliśmy rezultat, który nie zapeszając, wskazuje na to, że i bieżący okres zakończymy z trzecim z rzędu rekordem. Pierwszy raz w 2013 roku udało nam się przekroczyć magiczną i niedoścignioną dotąd liczbę 30 milionów ton przeładowanych towarów. Wkrótce nastał rok 2014 i sytuacja powtórzyła się, bowiem wówczas przeładunki w naszym porcie wzrosły o blisko 7%. Teraz, jak pokazało pierwsze półrocze 2015 roku trend wzrostowy jest kontynuowany, przy czym dynamika wzrostu jest niemal dwukrotnie wyższa niż w roku ubiegłym – na poziomie blisko 12%.
Oczywiście jesteśmy ostrożni w ocenie sytuacji, bo jak zaznaczyłam na początku, tegoroczny rynek jest trudny i jedna jaskółka wiosny nie czyni, ale wszyscy jesteśmy dobrej myśli.

Janusz Jarosiński Prezes Zarządu Morskiego portu Gdynia S.A.

Rok 2014 był najlepszym w 92 – letniej historii Portu Gdynia (wzrost w stosunku do 2013 roku o 9,9 %). Spoglądając na liczby za I półrocze wyrażamy radość z 2 % wzrostu, ale jednocześnie zdajemy sobie sprawę z niekorzystnej dla Gdyni sytuacji na rynku kontenerowym.
W pierwszym półroczu nastąpił 14 % spadek obrotów kontenerowych, a biorąc pod uwagę fakt, iż od sierpnia kontenery sojuszu G6 nie będą obsługiwane w gdyńskich terminalach, liczymy się z dalszym spadkiem przeładunków kontenerów w latach 2015 – 2016.
W grupie drobnica rosną obroty promowe, co powoduje, iż spadek w tej grupie towarowej jest na poziomie 8 % w I półroczu.
Gdynia postawiła na zboże. W tej grupie towarowej osiągamy znakomite wyniki i oczekujemy, iż równie dobre będzie II półrocze, a cały rok zamknie się zdecydowanym wzrostem, szczególnie jeśli chodzi o eksport. W ostatnich miesiącach oddane zostały do użytku 2 bazy o łącznej pojemności 90 tys. ton, co poprawia pozycję konkurencyjną Portu Gdynia.
Pozostałe grupy ładunkowe osiągnęły obroty w I półroczu na zakładanym przez nas poziomie.
Inwestycje realizowane są zgodnie z harmonogramem. Jeszcze w tym roku oddamy do użytku zmodernizowane Nabrzeża : Szwedzkie i Rumuńskie oraz nowe Nabrzeże Bułgarskie wraz z placami i układem drogowym oraz nowy terminal intermodalny na zapleczu BCT.
Oczekujemy, iż w miesiącu sierpniu podpiszemy umowę zakupu 2,2 ha od Stoczni Nauta, rozpoczynamy budowę kolejnego magazynu. Tym razem powstanie on przy ul. Polskiej.

Zbigniew Milkewicz Prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.

Uzyskany zysk operacyjny, to efekt synergii licznych inwestycji. Mam tu na myśli zarówno te realizowane przez ZMPSiŚ  SA, jak i spółki przeładunkowe. Systematycznie poprawia się też dostęp do portów od strony wody i lądu (drogi, kolej). Jest to również dobry prognostyk na przyszłość. Każda zainwestowana złotówka zwraca się z zyskiem. Porty w Szczecinie i Świnoujście są atrakcyjne dla eksporterów i importerów. W swojej działalności korzystają oni z naszej oferty. Wyrazem tego jest rosnący wolumen przeładowywanych ładunków.
DSC03660