Dodano: 09 lut 2021, 9:28
Japończycy poszukują alternatywnych źródeł napędu dla statków. Rząd tego kraju przedstawił plany tankowania statków amoniakiem. Do roku 2050 wykorzystanie amoniaku do napędu jednostek pływających ma znacząco wzrosnąć. Japończycy liczą, że wykorzystanie tego surowca będzie tańsze od paliw wykorzystywanych obecnie i przyczyni się do zmniejszenia negatywnego wpływu żeglugi na środowisko naturalne.
Japońskie Ministerstwo Gospodarki, Handlu i Przemysłu przyznało, że jedną z przyczyn poszukiwania alternatywnego paliwa były napięcia na rynkach LNG w ostatnich miesiącach.
Japonia uruchomiła pierwszy na świecie regularny szlak żeglugowy do transportu skroplonego wodoru, (amoniak to mieszanka wodoru i azotu) przewożąc super schłodzony surowiec z Australii nowym typem statku do specjalnie zaprojektowanego terminalu w Kobe.
Z kolei Nippon Yusen Kaisha (NYK) zlecił stoczni Kawasaki Heavy Industries budowę dwóch 230-metrowych jednostek VLGC zasilanych LPG, które mają być dostarczone w przyszłym roku.
NYK stwierdził w komunikacie, że przy zastosowaniu paliwa LPG, spaliny będą zawierały co najmniej 85% mniej tlenku siarki (SOx) i 15% mniej dwutlenku węgla (CO2) w porównaniu z konwencjonalnymi VLGC wyposażonymi w silniki na olej opałowy. Dzięki wyposażeniu statków w zbiorniki LPG na pokładzie, VLGC będą mogły ładować LPG jako paliwo oddzielnie od ładunku LPG.
Fot. NYK