WARSZAWA: 12:29 | LONDYN 10:29 | NEW YORK 05:29 | TOKIO 19:29

Jesienią rozpoczną się prace budowlane na torze wodnym Świnoujście-Szczecin (zdjęcia)

Dodano: 14 maj 2019, 0:38

Na konferencji zorganizowanej podczas rejsu statkiem wycieczkowym „Odra Queen” minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, Marek Gróbarczyk oraz dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie, Wojciech Zdanowicz zapowiedzieli, że roboty budowlane, których efektem będzie pogłębienie toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości technicznej 12,5 m rozpoczną się jesienią bieżącego roku. W czasie rejsu uczestnicy obejrzeli miejsca, w których prowadzone będą najważniejsze prace.
– Ta inwestycja od wielu lat wyczekiwana, jest obecnie w fazie projektowej. Mam nadzieję, że jesienią rozpoczną się roboty budowlane, bo to jest clou tej inwestycji– powiedział minister Marek Gróbarczyk.
Projekt budowlany powinien być gotowy do końca lipca i wówczas można będzie złożyć wniosek o wydanie pozwolenia na budowę. Jeśli nie będzie żadnych przeszkód, decyzja powinna być wydana w ciągu dwóch miesięcy od chwili złożenia wniosku.
– Pod koniec tego roku na Zalewie Szczecińskim będzie można spotkać sprzęt pogłębiarski-powiedział dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie Wojciech Zdanowicz.
Niedawno w północnej części toru wodnego rozpoczęło się wydobywanie obiektów ferromagnetycznych aby sprawdzić, czy pod wodą nie ma „niespodzianek”, które mogłyby stanowić zagrożenie dla prowadzonych prac. Jak dotychczas żadnych niebezpiecznych obiektów nie odnaleziono.
Inwestycja modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin, obejmuje nie tylko pogłębienie samego toru wodnego do głębokości technicznej 12,5 m na odcinku ok. 62 km, z równoczesnym jego poszerzeniem do 100 m oraz przebudową skarp brzegowych. Jej częścią jest także powiększenie obrotnic dla statków, usypanie dwóch sztucznych wysp, które powstaną z urobku wydobytego podczas pogłębiania. Elementem inwestycji jest także modernizacja należącej do Urzędu Morskiego w Szczecinie, Bazy Oznakowania Nawigacyjnego.
Najważniejszym efektem inwestycji będzie możliwość zawijania do portu w Szczecinie statków o zanurzeniu ok. 11 m (obecnie maksymalne zanurzenie jednostek to 9,15 m), co będzie bardzo istotnym elementem zwiększenia konkurencyjności portu w Szczecinie wobec innych portów bałtyckich.
Całkowita wartość projektu wynosi 1,4 mld zł. Inwestycja współfinansowana jest ze środków Unii Europejskiej w ramach programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.
Wykonawcą inwestycji, realizowanej w formule zaprojektuj i wybuduj, jest belgijsko-holenderskie konsorcjum firm: Dredging International NV i Van Oord Dredging and Marine Contractors BV. Prace powinny zakończyć się w 2022 roku.







Tekst i fot. Wojciech Sobecki