WARSZAWA: 15:42 | LONDYN 13:42 | NEW YORK 08:42 | TOKIO 22:42

Kobiety w gospodarce morskiej

Dodano: 06 wrz 2015, 9:54

W naszym kraju jest ich 28, na świecie – ponad dwa tysiące z 34 krajów – kobiet, które postanowiły działać na rzecz gospodarki morskiej i ją promować na różne sposoby. Po polsku nazywa się to Stowarzyszenie Kobiet Gospodarki Morskiej WISTA POLAND, po angielsku – Women’s International Shipping & Trading Association. Większość pań, należących do polskiego oddziału WISTA, to kobiety na kierowniczych stanowiskach, pracujące w żegludze i firmach z nią związanych.
Jak mówi prezes WISTA POLAND Wanda Dobrowolska-Parafieńczyk, niegdyś związana z Zakładem Zbiornikowców Polskiej Żeglugi Morskiej w Gdyni, Stowarzyszenie na świecie powstało 40 lat temu, choć formalnie zostało ono zarejestrowane w 2004 roku i jest oparte na prawie angielskim. Natomiast u nas zawiązane w 1994 roku i po okresie nieformalnej działalności dopiero w grudniu 2014 roku zostało zarejestrowane jako krajowy oddział Stowarzyszenia.
Głównym celem Stowarzyszenia jest „tworzenie sieci wzajemnych powiązań między kobietami, pełniącymi odpowiedzialne funkcje w szeroko pojętej żegludze i handlu morskim, które chcą rozwijać swoje firmy, mają wizję ich rozwoju oraz które same chcą się doskonalić w swojej profesji i wzajemnie się wspierać. Organizujemy okresowe spotkania o charakterze szkoleniowym i integracyjnym, na których menedżerowie z firm gospodarki morskiej prezentują nam aktualne problemy swoich przedsiębiorstw i danej branży. Ostatnio takie interesujące spotkanie z przedstawicielkami DCT mieliśmy w Muzeum Morskim w Gdańsku, które opowiadały nam o powstaniu i planach rozwoju tego największego w kraju terminalu kontenerowego.” Podobne spotkania organizowane przez międzynarodowe Stowarzyszenie odbywają się w różnych krajach świata, m.in. w Paryżu, Singapurze, Montrealu czy w USA. W październiku zaplanowano spotkanie w Limassol na Cyprze.
Wanda Dobrowolska-Parafieńczyk podkreśla, że członkinie WISTA POLAND chcą jak najlepiej poznać środowisko gospodarki morskiej i jej główne firmy, działające na wschodnim wybrzeżu, by w razie potrzeby pomagać w ich działalności w sposób mniej formalny, bo poprzez kontakty z pracującymi w nich kobietami. „Nie chodzi tylko o poszerzenie naszej wiedzy, ale także chcielibyśmy w ten sposób coś zrobić dla środowiska społecznego gospodarki morskiej” – mówi pani prezes.
Panie z WISTA POLAND chcą się też włączyć w proces zainteresowania morzem młodego pokolenia i jego morskiej edukacji, w czym widzą sprzymierzeńców w Lidze Morskiej i Rzecznej, a także w resorcie infrastruktury. „Promowanie gospodarki morskiej, lobbowanie różnych przedsięwzięć z nią związanych to główne nasze cele, by problemy morza wprowadzać jak najdalej w głąb lądu” – mówi prezes Wanda Dobrowolska-Parafieńczyk.
Prezes Wanda Dobrowolska-Parafieńczyk