Dodano: 11 sty 2022, 19:28
10 stycznia 2022, a więc kilka dni przed 46. urodzinami Polskiej Żeglugi Bałtyckiej (firma powstała 31 stycznia 1976 roku), na konferencji prasowej zorganizowanej na promie „Nova Star” przedstawiono plany rozwoju kołobrzeskiego armatora. Z dziennikarzami spotkali się wiceminister infrastruktury, Marek Gróbarczyk, prezes Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, Andrzej Madejski oraz poseł na Sejm RP, Czesław Hoc.
– To, co za chwilę będzie działo się w PŻB, dla nas jest rzeczą niezwykle istotną i to, co będzie działo się w całym polskim przemyśle stoczniowym w powiązaniu z polskimi armatorami, stanowi priorytet naszego rządu. Ruszył wielki program stoczniowy z dofinansowaniem miliarda złotych z budżetu państwa, który poprzez dźwignie finansowe przyniesie prawie cztery miliardy dla przemysłu stoczniowego. To budowa czterech jednostek dla polskich armatorów z niezwykle istotną rolą Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. To jest odpowiedź dla tych wszystkich, którzy twierdzili, że Polska Żegluga Bałtycka ma być zlikwidowana. Chcemy zdecydowanie temu zaprzeczyć. Polska Żegluga Bałtycka posiada ogromny potencjał w ramach powiększania swojej floty – powiedział Marek Gróbarczyk.
Polska Żegluga Bałtycka w ramach programy „Batory” uzyskała miliard złotych dofinasowania na odnowę tonażu. Dofinasowanie na kwotę 140 mln zł pozwoli na bieżące wzmocnienie pozycji armatora, bowiem środki mają być przeznaczone na zakup jednostki z rynku wtórnego. Pieniądze już trafiły na konto przedsiębiorstwa. Takie rozwiązanie pozwoli na szybkie wzmocnienie pozycji kołobrzeskiego armatora na linii Świnoujście-Ystad.
– Polska Żegluga Bałtycka dysponuje obecnie pięcioma promami, na których długość linii ładunkowej przekracza 10 kilometrów. Polska Żegluga Bałtycka, uzyskując dofinansowanie do dwóch promów, znacząco zwiększy swoje możliwości przeładunkowe i będzie mogła sprostać wymaganiom ekologicznym związanym ze zmniejszeniem emisyjności szkodliwych substancji do atmosfery. Nasz biznesplan zakłada, że jednostka wejdzie do eksploatacji do końca 2023 roku – powiedział Andrzej Madejski, prezes Polskiej Żeglugi Bałtyckiej.
Cały zapis konferencji TUTAJ: