WARSZAWA: 19:15 | LONDYN 17:15 | NEW YORK 12:15 | TOKIO 02:15

Krajowa Spółka Cukrowa S.A. otworzyła Terminal Cukrowy w Porcie Gdańsk

Dodano: 10 paź 2019, 14:26

KSC S.A. zainwestowała ponad 100 milionów złotych w budowę Terminalu Cukrowego, silosu i infrastruktury nabrzeża. Pozwoli to Spółce dotrzeć do nowych rynków zbytu w Azji i Afryce. Krajowa Spółka Cukrowa planuje w najbliższych latach wysyłkę swojego cukru za pomocą Terminalu w wysokości 300 000 ton. Dzięki tej inwestycji w Trójmieście przybędzie kilkadziesiąt nowych miejsc pracy.
10 października Krajowa Spółka Cukrowa S.A. oddała do użytku Terminal Cukrowy w Porcie Morskim Gdańsk. Obiekt został usytuowany na nabrzeżu w bezpośrednim sąsiedztwie Martwej Wisły, co umożliwia wpływanie i załadunek statków o dużej ładowności.
Cała inwestycja obejmuje Terminal przeładunkowo-wysyłkowy, w którego skład wchodzą:
silos o pojemności 50 000 ton
pakownia cukru
magazyn logistyczny produktu gotowego o pojemności około 8 000 ton i wysokości użytkowej 12 metrów
pomieszczenia biurowe
infrastruktura Nabrzeża Wiślanego umożliwiająca bezkolizyjną komunikację drogowo-kolejową.

Otwarcie Terminala Cukrowego potwierdza gotowość Portu do reagowania na potrzeby klientów. Cieszy nas współpraca z Krajową Spółka Cukrową – największym graczem na rynku w branży cukrowej. Decyzja KSC o wyborze Portu Gdańsk na realizację swojej inwestycji to najlepszy dowód przyjętej przez nas strategii rozwoju Portu poprzez budowanie aliansów strategicznych z liderami w poszczególnych branżach i potwierdzenie tezy, że Port Gdańsk jest bezpiecznym i perspektywicznym miejscem na rozwijanie działalności biznesowej – komentuje Łukasz Greinke – Prezes Zarządu, Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A.
Cała inwestycja umożliwia rozładunek cukru w kontenerach kolejowych oraz autosilosach. Nowoczesna infrastruktura przeładunkowo-wysyłkowa pozwoli na sprzedaż cukru w workach polipropylenowych układanych zarówno w kontenerach, jak i ładowniach statków konwencjonalnych. Na terenie Terminalu powstają place manewrowe, parkingi samochodów ciężarowych i osobowych, a także zostaną zmodernizowane tory kolejowe.

Terminal Cukrowy daje możliwość sprzedaży eksportowej cukru drogą morską w ilości co najmniej 300 000 ton rocznie. Własny Terminal ograniczy konieczność wynajmowania powierzchni w magazynach zewnętrznych, co przyczyni się do znacznego obniżenia kosztów – powiedział Krzysztof Kowa, Prezes Zarządu Krajowej Spółki Cukrowej S.A.
Krajowa Spółka Cukrowa S.A. planuje utrzymać nie tylko obecnych odbiorców cukru w kraju i na świecie, ale także pozyskać nowych, którzy dotychczas byli nieosiągalni z powodu ograniczeń w transporcie drogą morską.

W ciągu najbliższych lat Krajowa Spółka Cukrowa S.A. planuje produkcję cukru na poziomie miliona ton rocznie, z czego eksport poza Unię Europejską z wykorzystaniem drogi morskiej stanowić będzie około 30%. Terminal Cukrowy jest znaczącym krokiem w rozwoju KSC S.A. Spożycie cukru w Europie od wielu lat pozostaje na tym samym poziomie. Aby móc być konkurencyjnym na rynkach, gdzie rośnie spożycie cukru głównie w Azji i Afryce, konieczny jest własny Terminal przeładunkowy – poinformował Krzysztof Kowa, Prezes Krajowej Spółki Cukrowej.

Umowę dotyczącą dzierżawy nieruchomości pod budowę nowego Terminalu przeładunkowo-wysyłkowego wraz z infrastrukturą dostępową, przeznaczoną do obsługi transportów cukru, Krajowa Spółka Cukrowa S.A. i Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. podpisały w listopadzie 2017 roku. Za budowę Terminala rozpoczętą w kwietniu 2018 roku odpowiedzialna była firma T I Construction Sp. z o.o. pod nadzorem pracowników KSC S.A. Koszt budowy Terminala wyniesie powyżej 100 milionów złotych. KSC S.A. zatrudni w Terminalu kilkudziesięciu nowych pracowników – magazynierów, wózkowych i logistyków.

Terminal Cukrowy w liczbach:

Ponad 100 milionów złotych wyniósł koszt całej inwestycji.
3 hektary zajmuje teren Terminalu.
56 metrów wynosi wysokości silosu, w którym będzie przechowywany cukier.
Silos będzie mógł pomieścić 50 000 ton cukru.
Magazyn może pomieścić około 8 000 ton cukru.
Do 3 000 ton cukru będzie w stanie przyjąć Terminal w ciągu jednego dnia.
Do 3 000 ton cukru będzie można wysłać z Terminalu jednego dnia.
Powyżej 300 000 ton cukru będzie mogło być załadowanych za pomocą Terminalu w ciągu roku.
Krajowa Spółka Cukrowa S.A. – podstawowe informacje
Krajowa Spółka Cukrowa S.A. powstała w sierpniu 2002 roku, jest obecnie największym w Polsce i jednym z najbardziej znaczących w Europie producentów cukru buraczanego. Większościowym udziałowcem KSC S.A. jest Skarb Państwa, ponad 20% akcji należy do plantatorów buraka cukrowego i pracowników. W skład koncernu wchodzi 7 cukrowni (Dobrzelin, Kluczewo, Krasnystaw, Kruszwica, Malbork, Nakło, Werbkowice) oraz Zakład Przetwórstwa Owocowo-Warzywnego „Polskie Przetwory” z siedzibą we Włocławku. Zlokalizowane na terenie pięciu województw cukrownie przerabiają rocznie około 6 milionów ton buraków uprawianych na areale ponad 100 000 hektarów, a dostarczanych przez około 15 000 plantatorów. W kampanii cukrowniczej 2018/2019 Spółka wyprodukowała łącznie ponad 910 000 ton cukru. Jest to najlepszy wynik w historii firmy. Podstawowy przedmiot działalności Krajowej Spółki Cukrowej S.A. stanowi produkcja i sprzedaż cukru, handel wyrobami powstałymi w trakcie jego wytwarzania oraz przetwórstwo owocowo-warzywne.
Odbiorcami produktów Spółki sprzedawanych pod marką „Polski Cukier” są zarówno uznane firmy polskie, jak i renomowane koncerny międzynarodowe. Budowana przez lata Grupa Kapitałowa Krajowej Spółki Cukrowej S.A. działa dzisiaj w pięciu sektorach rynku rolno-spożywczego. Podstawowym sektorem Grupy pozostaje przemysł cukrowniczy. Cztery kolejne to przemysł cukierniczy, przemysł przetwórstwa owocowo-warzywnego, przemysł zbożowo-młynarski oraz przemysł ziemniaczany. Do Grupy Kapitałowej KSC S.A. należą dzisiaj poza KSC S.A. cztery produkcyjne spółki zależne:
Przedsiębiorstwo Zbożowo-Młynarskie „PZZ” w Stoisławiu S.A.
Fabryka Cukierków „Pszczółka” Sp. z o.o.
Przedsiębiorstwo Przemysłu Ziemniaczanego Trzemeszno Sp. z o.o.
Î.C.S.”Moldova Zahăr” SRL w Republice Mołdawii.
Źródło: Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A.