Dodano: 28 kw. 2022, 10:20
Chiny, Japonia i Grecja zdominowały rynek transportu morskiego w 2021 roku. Zdaniem analityków z VesselsValue, w 2021 łączna wartość floty będącej w dyspozycji armatorów z tych trzech państw osiągnęła ok. 520 mld USD. Wartość floty 10. największych państw morskich przekroczyła 1 bilion USD.
Właścicielami największej floty kontenerowców są Chiny, ich łączna wartość przekroczyła 78,8 mld USD. Coraz bardziej odczuwalny niedobór tonażu kontenerowego spowodował wyraźny wzrost zamówień w tym segmencie rynku.
Wzrost frachtów w grupie masowców spowodował podwojenie wartości chińskiej floty masowców na przestrzeni ostatnich 10 miesięcy ubiegłego roku z około 28 mld USD do ponad 53,2 mld USD.
Wartość floty armatorów japońskich oszacowano pod koniec ubiegłego roku na 187,7 mld USD. Warto przypomnieć, że jeszcze nie tak dawno to właśnie Japonia dysponowała flotą o największej wartości, a teraz musiała ustąpić miejsca Chinom. Nadal jednak Japonia posiada największą na świecie flotę samochodowców o wartości prawie 13,4 mld USD.
Trzecie miejsce w rankingu zajmuje Grecja z flotą o wartości ok. 145,9 mld USD. Grecja pozostaje jednak największym armatorem zbiornikowców, których wartość oszacowano na 41,55 mld USD. Grecka flota masowców niemal podwoiła swoją wartość z 28 mld USD do 52,76 mld USD. Szacuje się, że Grecy zakupili w ubiegłym roku około 25% masowców oferowanych na rynku wtórnym.
Miejsce tuż za podium zajęły Stany Zjednoczone z flotą o wartości 96 mld USD. Ponad połowę wartości floty stanowią statki wycieczkowe, których USA są największym właścicielem. Stany Zjednoczone dysponują także największą flotą offshore.
Kolejne miejsca w rankingu morskich potęg zajęły: Singapur, Niemcy, Korea Południowa, Wielka Brytania, Tajwan i Norwegia.
infografika: VesselsValue