Dodano: 16 mar 2021, 0:27
W lutym br. obroty ładunkowe w zespole portów Szczecin-Świnoujście były o 9% wyższe niż w lutym 2020. Tym samym w 2021 roku, luty to po styczniu (+8%.) drugi miesiąc z rzędu z dodatnim wynikiem pod względem ilości obsłużonych przeładunków w porównaniu do pierwszych dwóch miesięcy ubiegłego roku.
Pomimo pandemii koronawirusa obydwa porty są w pełni operacyjne. Statki i ładunki są obsługiwane na bieżąco, co obrazuje wielkość obsłużonego wolumenu ładunków. W lutym największe obroty odnotowano w przeładunkach rudy (+95%), zboża (+51,4%) i węgla (+46,1%). Więcej jest również drobnicy (+5%) w tym drobnicy promowej (+ 5,5%) Porty obsłużyły więcej aluminium, celulozy, papieru, wyrobów stalowych oraz bloków granitowych.
W porównaniu do lutego ub. roku, w lutym br. było mniej ładunków w takich grupach towarowych jak: inne masowe, paliwa i kontenery.
W sumie bilans po dwóch miesiącach to o 8,3% wiecej przeładunków niż w styczniu i lutym ubiegłego roku. Większe obroty zauważalne są w prawie wszystkich grupach przeładunkowych. Na pierwszym miejscu z trzycyfrowym wzrostem +126,5 % znajduje się ruda. Kolejne miejsca zajmują: zboża +43,4% , węgiel +20% i drobnica +4,5% . Mniejsze były obroty paliw -17%, kontenerów -7,1% oraz grupy inne masowe -0,5% .
Trzeba pamiętać, że od roku porty mierzą się z nieoczekiwanym i poważnym wyzwaniem w postaci pandemii koronawirusa. Po związanych z tym spadkami przeładunków notowanymi w drugim i trzecim kwartale ub. roku, od jesieni 2020 obroty systematycznie rosną wracając do poziomu z okresu przedpandemicznego.
Utrzymaniu tego kierunku służą także inwestycje podejmowane przez Zarząd Portu. ZMPSiŚ SA jest jednym z największych inwestorów w regionie. Dzięki obecnie realizowanym inwestycjom porty zyskają nowe i zmodernizowane nabrzeża w rejonie Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego, dostosowane parametrami do obsługi większych jednostek, które będą mogły zawijać do portu w Szczecinie po zakończeniu modernizacji i pogłębieniu toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m.
Terminal promowy w Świnoujściu będzie przystosowany do obsługi transportu intermodalnego. Tam także dzięki kolejnej inwestycji pojawi się nowy parking wraz z zapleczem. Rozbudowywany będzie terminal LNG poprzez budowę dodatkowego stanowiska rozładunkowo-załadunkowego do obsługi mniejszych jednostek LNG: gazowców, bunkierek oraz jednostek feederowych. Z kolei za sprawą inwestycji związanych z budową nowej i modernizacją istniejącej infrastruktury technicznej, porty będą bardziej przyjazne środowisku. Systematycznej poprawie ulega też infrastruktura dostępowa (drogi i kolej) łączące porty z zapleczem. Przedsięwzięciem, które z pewnością znacząco zmieni oblicze portów ujścia Odry oraz wpłynie na życie gospodarcze regionu będzie głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu.