WARSZAWA: 16:57 | LONDYN 14:57 | NEW YORK 09:57 | TOKIO 23:57

Miasteczko Portowe podczas VII Europejskiego Kongresu Gospodarczego

Dodano: 24 kw. 2015, 14:17

Kilka godzin temu zakończył się VII Międzynarodowy Kongres Gospodarczy, na którym po raz kolejny swoją ofertę zaprezentował Port Gdańsk. W tym roku stoisko portowe, które nazwaliśmy Miasteczkiem Portowym, razem z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk S.A. współtworzyli: terminal kontenerowy DCT Gdańsk, Gdański Terminal Kontenerowy, gdański terminal masowy GBT Gdańsk, Port Północny oraz baza przeładunkowo-składowa przeznaczona do obsługi towarów pochodzenia rolno-spożywczego – Cargofruit. Do Miasteczka Portowego dołączyła także Gdańska Agencja Rozwoju Gospodarczego.

Podczas Kongresu, dzięki obecnym w Miasteczku Portowym przedstawicielom Służb Celnych, odwiedzający mogli uzyskać także wyczerpujące informacje odnośnie udogodnień celno-granicznych w portach polskich, które szczególnie ostatnio są tematem najbardziej interesującym dla praktyków rynku, gestorów ładunków, czy spedytorów.

Obecność Portu Gdańsk drugi rok z rzędu na południu Polski podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego nie jest przypadkowa. To wydarzenie, które uznawane jest za najważniejsze pod względem gospodarczym w tym rejonie Europy. Ponad 6 tysięcy odwiedzających, kilkanaście debat merytorycznych prowadzonych przez największych ekspertów branż przemysłu, świata nauki, biznesu było doskonałym źródłem najświeższych informacji na temat aktualnej sytuacji gospodarczej Europy, przewidywanych kierunków rozwoju polskiej gospodarki, kondycji polskiej przedsiębiorczości, jak również aktualnej sytuacji w portach polskich i znaczenia morskich ośrodków dla gospodarki naszego kraju, czy pozycji na mapie Europy.

Ostatni z wymienionych zakresów tematycznych omówiony został podczas panelu dyskusyjnego „Inwestycje w portach polskich”, który odbył się w drugim dniu kongresowym. W debacie udział wzięli przedstawiciele władz: Dorota Pyć – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju, Rafał Baniak – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa oraz Tomasz Michalak – Dyrektor Departamentu Ceł w Ministerstwie Finansów. Swój głos zabrali także przedstawiciele firm aktywnie uczestniczących w obrocie portowo-morskim zwłaszcza w Porcie Gdańsk, w tym Maciej Kwiatkowski – Prezes terminalu kontenerowego DCT Gdańsk, Mirosław Turzyński – Prezes Gdańskich Zakładów Nawozów Fosforowych Fosfory, czy Marcin Moskalewicz – Prezes PERN Przyjaźń.
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. w debacie reprezentowała Prezes Zarządu – Dorota Raben.

W panelu poruszono nie tylko zagadnienia związane z inwestycjami portowymi, czy planami polskich portów na przyszłość, ale również kwestie świetnej kondycji polskich portów morskich, ich niebagatelnego znaczenia dla gospodarki narodowej kraju i niezwykłego rozwoju szczególnie w ostatnim okresie.

Konkurencyjność portów morskich to konkurencyjność polskiej gospodarki. Jak podkreśliła Prezes Raben, porty są największymi centrami logistycznymi kraju, które z roku na rok zbliżają się do standardów nie tylko europejskich, ale i światowych. Doskonałym tego przykładem jest Port Gdańsk, który w zaledwie kilka lat stał się europejskim hubem kontenerowym i w dalszej perspektywie czasowej pretendować będzie do osiągnięcia pozycji lidera w tym zakresie na Bałtyku, zwłaszcza jeśli wziąć pod uwagę fakt toczącej się aktualnie rozbudowy terminalu kontenerowego DCT.
Jak podkreślono, dalsze sukcesy polskich portów wymagają innowacyjności, która zwłaszcza w ostatnim okresie jest szczególnie widoczna w tej branży. Mowa nie tylko o innowacyjności technologicznej, ale i proceduralnej, jak choćby usprawnienia obsługi celno-granicznej.

Kolejne inwestycje realizowane w Porcie Gdańsk, w tym te najbliższe, zaznaczył Prezes Zarządu GZNF Fosfory, dają operatorom nowe możliwości rozwoju i asumpt do wdrażania nowych technologii.
Półtoragodzinna debata była też okazją do zwrócenia uwagi na świetną lokalizację Portu Gdańsk, który będąc usytuowanym na przecięciu głównych szlaków handlowych i zlokalizowanym bliżej rynków wschodniego Bałtyku aniżeli porty niemieckie, czy holenderskie, wygrywa zwłaszcza obecnie, gdy coraz częściej obserwowany jest w branży trend do przekierowywania ładunków w te obszary, które dają możliwość przewozu towarów jak najbliżej rynku docelowego. To również predestynuje Gdańsk do sukcesywnego umacniania jego pozycji, jako hubu względem rynków wschodniego Bałtyku.

Kolejny Kongres Gospodarczy w Katowicach już za 12 miesięcy. Wierzyć należy, że rok bieżący przyniesie portom polskim kolejne sukcesy, a następna VIII już edycja Kongresu Gospodarczego w Katowicach, podobnie jak ta miniona, będzie doskonałą okazją do opowiedzenia o nich, na co głęboko liczymy.
12
1917
Źródło: Zarząd Morskiego Portu Gdańsk