Dodano: 02 paź 2023, 9:35
Morska Stocznia Remontowa „Gryfia” w Szczecinie odzyskuje dawne tereny. W wyniku umowy podpisanej z firmą Vestas Manufacturing Poland 2 „Gryfia” odkupi nabrzeże Kaszubskie i Łańcuchowe o łącznej długości 400 metrów oraz będzie mogła bezpiecznie dzierżawić teren znajdujący się w obrębie największego doku nr 5.
15 września bieżącego roku weszły w życie zapisy podpisanych 20 lipca br. umów, zawartych pomiędzy MSR „Gryfia” a nabywcą terenów po upadłym ST3 Offshore – spółką Vestas Manufacturing Poland 2 – poinformowano na specjalnej konferencji prasowej.
Efektem negocjacji jest zawarcie trzech umów szczegółowych. Umowy o dobrym sąsiedztwie, obejmującej zakres wzajemnych oddziaływań, komunikację, zobowiązań stron jako pracodawców oraz wspólnych inwestycji. Przedwstępnej umowy dzierżawy części terenów, należących do Vestas Manufacturing Poland 2 Sp. z o.o., w obrębie których posadowiony jest Dok nr 5 – umowa zakłada zwiększenie obszaru użytkowanego przez „Gryfię”, utrzymanie dotychczasowego terminu dzierżawy wraz z możliwością jego automatycznego przedłużania. Taka sytuacja zapewnia stoczni bezpieczne funkcjonowanie na tym obszarze przez kolejne 25 lat. Trzecia umowa dotyczy odkupienia przez MSR „Gryfia” nabrzeża Kaszubskiego i Łańcuchowego o łącznej długości przekraczającej 400 metrów oraz terenu po powierzchni 1,2 ha.
– Podstawowe nabrzeża, które miały służyć do naprawy statków, a przede wszystkim do dojazdu do doku nr 5, który jest największy i najistotniejszy, zostały sprzedane na poczet Bilfingera, później przejęła to spółka ST3, a następnie wszystko splajtowało – mówił podczas konferencji prasowej wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
Po dziewięciu miesiącach bieżącego roku „Gryfia” ma dodatni wynik finansowy na działalności operacyjnej.
– Przypomnę, że „Gryfia” do 2015 roku była wypożyczalnią doków. Było to połączone z działalnością kilku tzw. teczkowych stoczni, bo one się w teczkach właścicieli mieściły. Tak to wtedy wyglądało. Dzisiaj doki są pełne, mamy dużo zamówień, realizujemy je, stocznia „Gryfia” się odbudowuje, odzyskuje swoje nieruchomości – informował dziennikarzy prezes MSR „Gryfia”, Krzysztof Zaremba.
Uczestnicy konferencji podkreślali, że pozycja „Gryfii” jako jednej z wiodących stoczni remontowych na Bałtyku będzie coraz silniejsza, czego potwierdzeniem jest nie tylko zakup nowych nabrzeży, ale także budowa nowego Doku nr 8, powstającego na terenie Stoczni Szczecińskiej „Wulkan”.