WARSZAWA: 00:41 | LONDYN 22:41 | NEW YORK 17:41 | TOKIO 07:41

Morskie historie: 124 lata temu w Szczecinie zwodowano transatlantyk „Kaiser Wilhelm der Große”

Dodano: 04 maj 2021, 18:20

4 maja 1897 roku w stoczni Vulcan w Szczecinie zwodowano statek pasażerski „Kaiser Wilhelm der Große”. W momencie zwodowania był to największy statek na świecie, którego długość całkowita wynosiła 200,1 m., a szerokość 20,1 m. „Kaiser Wilhelm der Große” zapoczątkował serię niemieckich transatlantyków, następne zbudowane jednostki to: „Deutschland”, „Kronprinz Wilhelm”, „Kaiser Wilhelm II” i „Kronprinzessin Cecilie”.
W swój pierwszy rejs „Kaiser Wilhelm der Grosse” wyruszył 19 września 1897 roku. Rejs z Bremerhaven do Nowego Jorku trwał 5 dni i 20 godzin. „Kaiser Wilhelm der Große” jako pierwszy niemiecki statek zdobył 29 listopada 1897 roku Błękitną Wstęgę Atlantyku. Jednostka osiągała maksymalną prędkość 22,5 węzła.
Statki z tej serii nazywane są dziś czterofajkowcami ponieważ były pierwszymi transatlantykami przełomu XIX i XX wieku, które miały po cztery kominy. „Kaiser Wilhelm der Große” jednorazowo zabierał na pokład 1506 pasażerów i 488 członków załogi.

Podczas I wojny światowej jednostkę przekształcono w krążownik pomocniczy. 26 sierpnia 1914 roku statek znajdujący się u wybrzeży hiszpańskiej kolonii Rio de Oro, w zachodniej Afryce został zaatakowany przez brytyjski krążownik HMS „Highflyer”. Gdy na niemieckim okręcie skończyła się amunicja, dowódca okrętu podjął decyzję o samozatopieniu i opuszczeniu jednostki. Tym samym „Kaiser Wilhelm der Große” został pierwszym statkiem pasażerskim (choć pełniącym już wówczas funkcję krążownika pomocniczego) zatopionym podczas I wojny światowej. Większość załogi została wzięta do niewoli.
W latach pięćdziesiątych ubiegłego wieku wrak liniowca został częściowo wydobyty i zezłomowany.

Fot. Internet