Dodano: 26 kw. 2022, 20:26
23 kwietnia 1992 roku Stocznia Szczecińska przekazała Polskiej Żegludze Morskiej pierwszy masowiec z serii B 657/I. Statek miał w swojej historii różne nazwy, a w różnych źródłach pojawiają się także różne daty przekazania jednostki armatorowi.
W źródłach PŻM jako data odbioru statku widnieje 23 kwietnia 1992 roku, w jubileuszowej publikacji dotyczącej Stoczni Szczecińskiej jako datę przekazania jednostki zapisano 24 kwietnia 1992. W internecie znalazłem też datę 22 kwietnia.
Kontrakt na budowę czterech jednostek z opcją na kolejne 10 podpisano 6 września 1989 roku. Głównym projektantem statków serii B 567 był Jan Gajda. Ze strony armatora budowę nadzorował Ojars Karels.
Statki miały nosić nazwy kopalń, pierwsza jednostka miała nazywać się „Kopalnia Pokój”. Już podczas budowy zmieniono koncepcję i postanowiono nowej serii nadać imiona polskich rzek. Pierwszy statek nazywał się „Wisła”. Kolejne masowce miały nazywać się „Odra”, „Warta”, „Nida”, „Pilica” itp.
Ostatecznie powstały cztery jednostki z serii B 567. W związku z długoletnim czarterem statków norweskiej firmie Jebsen Carriers nazwy zostały zmodyfikowane i jednostki weszły do eksploatacji jako: „Wislanes”, „Odranes”, „Wartanes” i „Nidanes”. Wszystkie masowce armator odebrał ze stoczni w 1992 roku. Pierwszy – „Wislanes”, 23 kwietnia, ostatni „Nidanes”, w Sylwestra, 31 grudnia 1992.
Po zakończeniu umowy czarterowej, w 1999 roku nazwę „Wislanes” zmieniono na „Wisła” i pod taką nazwą masowiec pływał w czarterze amerykańskiej firmy Cargill transportując zboże w rejonie Karaibów.
24 kwietnia 2012 roku, a więc dokładnie po 20 latach eksploatacji jednostkę sprzedano firmie Leon Holding. W roku 2018 nazwę statku zmieniono na „Sofiya” i pod taką nazwą jednostka pływa pod banderą Vanuatu do dziś.